linkedin uitnodiging

Zorg voor betrokkenheid en interactie

Wat is nu een goede LinkedIn uitnodiging en hoe ga je om met een uitnodiging van iemand die je niet kent? Accepteren? Verwijderen? Of is er nog een goede tussenweg? Ontdek tips m.b.t. een krachtige LinkedIn uitnodiging.

Succes met LinkedIn betekent dat je betrokken moet zijn als het gaat om je LinkedIn connecties. Op de Startpagina van je LinkedIn account staan de updates van je LinkedIn connecties. Zorg voor betrokkenheid en interactie. Laat zo nu en dan een reactie (commentaar) achter op een bericht. Zo ben je weer even in beeld en onder de aandacht.

Wat is nu een goede LinkedIn uitnodiging?

Tip 1. Maak je LinkedIn uitnodiging persoonlijk

Met ruim 1000 connecties heb ik het standaard LinkedIn uitnodigingsbericht al enkele honderden keren voorbij zien komen. In het Engels staat er: ‘I’d like to add you to my professional network’. Tegenwoordig is LinkedIn in het Nederlands en staat er: ‘Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn’ of ‘Omdat u iemand bent die ik vertrouw wil ik u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn’. Geef toe, dit is niet erg persoonlijk. Geef dit bericht veel aandacht en schrijf een persoonlijk bericht.

Tip 2. Stel een vraag in je LinkedIn uitnodiging

Wij mensen kunnen geen enkele vraag niet beantwoorden. Wij beantwoorden ALTIJD vragen. Niet altijd hardop, maar zeker geeft ons onderbewustzijn antwoord op vragen. Het is dan ook een TIP om in je uitnodiging een vraag te stellen. Op deze manier ga je de interactie met elkaar aan en laat je het niet slechts bij een zoveelste LinkedIn connectie. Succes met Social Media heeft m.i. alles te maken met betrokkenheid en interactie. Of ook wel het bekende rijtje: elkaar leren kennen, elkaar leuk vinden (de klik) en elkaar vertrouwen. Door vragen te stellen en antwoorden te krijgen ga je elkaar beter leren kennen.

Voorbeeld. Stel een cursist heeft een LinkedIn training bij ons gevolgd en ik ga hem of haar uitnodigen op LinkedIn om een connectie te worden. Dan zou als volgt kunnen:

Beste Herman, bedankt voor je deelname aan de LinkedIn training. Ik zou je graag willen toevoegen aan mijn LinkedIn netwerk. Welke onderdeel van de LinkedIn training vond je nu het meest waardevolst?

Fijne dag en alvast een goed weekend.
Arjan Vos.

PS. Als je vragen hebt neem dan gerust contact met mij op.

Tip 3. Stel een vraag bij het accepteren van de LinkedIn uitnodiging

Nu stelt bijna niemand een vraag in een LinkedIn uitnodiging dus jij hebt een voorsprong als het gaat om een persoonlijke unieke LinkedIn uitnodiging. Wat is nu het beste om te doen wanneer iemand je uitnodigt? De meeste mensen klikken op ‘accepteren’ en kijken er verder niet meer naar om. Maar dit zorgt niet voor betrokkenheid en interactie. Mijn tip is om na het accepteren direct een bericht te sturen.

Stel iemand had een vraag gesteld in de uitnodiging dan is dit de manier om hier antwoord op te geven. Had iemand geen vraag gesteld in de uitnodiging dan kun jij dat vanaf hier gaan doen om zo de interactie aan te gaan. Stel Herman had mij na afloop van de training uitgenodigd op LinkedIn en heeft het gehouden bij het standaard bericht. Dan had Herman niet goed opgelet tijdens de training, maar dat even terzijde. Wat kan ik dan doen? Ik accepteer de uitnodiging en stel een vraag:

Dag Herman, leuk dat je me hebt uitgenodigd op LinkedIn. Welkom in mijn LinkedIn netwerk. Ik hoop dat de LinkedIn training waardevol voor jou is geweest. Wat vond jij nu de grootste tip die gegeven is?

Mocht er iemand in mijn netwerk zitten waar jij graag mee in contact wilt komen, laat me dat dan weten. Wellicht kan ik je helpen. Ook als je vragen hebt naar aanleiding van de training neem dan gerust contact met mij op.

Fijne dag en alvast een goed weekend.

Arjan Vos

Op deze manier blijft het niet bij de ontmoeting tijdens de training, maar haal jij voor jouw training hier waardevolle informatie uit en je bent betrokken en zoekt de interactie. Na drie of vier keer berichten heen en weer te hebben gestuurd kun je stoppen met vragen stellen. Zonder vragen stellen, stopt de interactie vanzelf.

BONUS! Wat doe jij met een LinkedIn uitnodiging van iemand die jij niet kent?

Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat ik de mensen met wie ik een connectie heb op LinkedIn minimaal één keer in het echt heb gezien/gesproken. Dat is voor mij een voorwaarde. Op deze manier kan ik namelijk iemand ook aanbevelen bij een ander. Maar wat doe je als iemand je uitnodigt en je kent deze persoon niet? Er zijn 3 opties: accepteren, negeren en melden als spam.

De meeste mensen die ik hiernaar vragen kiezen voor negeren. Maar dat is wel erg kort door de bocht. Die persoon kan wellicht heel interessant zijn voor jou en andersom. Mijn tip is dan ook om de interactie aan te gaan.

Naast de knop ‘accepteren’ staat een pijltje naar beneden. Hier staat de optie om de uitnodiging te beantwoorden zonder de uitnodiging te accepteren. Maak hier gebruik van.

LinkedIn-Uitnodiging-TIPS

Er opent zich een berichtvenster waar je naar deze persoon een bericht kunt sturen.
Stel iemand nodigt mij uit en ik ken deze persoon (nog) niet. Dan kan ik als volgt hierop een bericht sturen:

Beste Herman, bedankt voor je uitnodiging op LinkedIn. Nu is mijn LinkedIn netwerk voor mij belangrijk en ik voeg dan ook alleen maar mensen toe die ik ken. Hebben wij elkaar al eens ontmoet? Wat is voor jou de aanleiding om mij uit te nodigen?

Fijne dag en alvast een goed weekend. Arjan Vos.

Hoor ik nu binnen twee weken niets van Herman, dan klik ik alsnog op ‘negeren’. Neemt hij wel de moeite om mij een bericht terug te schrijven, dan kan ik op basis van zijn bericht keuzes maken of zelfs een afspraak maken om elkaar in het echt te gaan ontmoeten. Want wie weet hoe interessant deze persoon kan zijn voor mijn onderneming. Kortom: niet direct negeren, maar ga de interactie aan en stel vragen. Leer elkaar kennen!

Succes met het toepassen en je weet de volgende LinkedIn uitnodiging die jij doet is persoonlijk en bevat een vraag.

Fijne dag en een goed weekend.

Arjan Vos

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

1 Comment

  1. Glenn Abdoelrazak schreef:

    Ik ben pas actief op LinkedIn. Door een training “Solliciteren via social media” van het UWV heb ik onlangs mijn profiel geplaatst.
    Op dit gebied moet ik nog veel leren. Ik was op zoek naar hoe je kunt reageren als iemand (die je niet kent) je aan z’n netwerk heeft toegevoegd. Bovengenoemd stuk heeft mij handvaten aangereikt. Mijn hartgrondige dank. Ik heb mij terstond ingeschreven voor de e-mail nieuwsbrief.

    Vriendelijke groet,

    Glenn Abdoelrazak