blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 7 minuten

Besteed veel aandacht aan je contactpagina.

Een contactpagina is voor veel websites een belangrijke pagina. Het is dé pagina waarop bezoekers informatie vandaan halen om met jou in contact te komen. Afgelopen week kreeg ik de vraag waar een goede contactpagina aan moet voldoen. Wat staat er nu eigenlijk op een goede contactpagina? Benut jij alle kansen van de contactpagina? Lees hierover meer in dit blogartikel.

Een uitnodigende pagina

Ik merk dat veel websites en webshops weinig tot geen aandacht besteden aan hun contactpagina. De ene contactpagina is duidelijk en overzichtelijk, de andere niet. Op sommige sites staat zelfs totaal geen contactpagina. In mijn ogen is een goede contactpagina een uitnodigende pagina met daarop alle relevante contactgegevens welke bezoekers van je website nodig zijn om met jou in contact te komen.

Een goede, volledige én persoonlijke contactpagina zorgt voor vertrouwen.

Wat op de meeste contactpagina’s staat is enkel een saaie kop zoiets als ‘Contact’, ‘Contactpagina’ of ‘Neem contact op’ en daaropvolgend direct hun contactgegevens. Niet bepaald aansprekend. Bedenk iets dat bezoekers van je website aanspreekt, iets wat ze graag willen.. Iets wat ze kunnen bereiken met jouw product(en) of dienst(en).. Zo is de tweede kop op onze contactpagina is bijvoorbeeld dan ook: Optimaal resultaat halen uit jouw online marketing? Gevolgd door een uitnodigende tekst om contact op te nemen. Belangrijk is wel de pagina in het menu ‘Contact’ te noemen. Dit is namelijk wat het is en webbezoekers zoeken hier automatisch naar op een website of webshop.

Overzicht van alle relevante contactgegevens

De meeste webbezoekers willen voldoende mogelijkheden als het gaat om contact opnemen. De één vind het prettiger om te bellen, de andere stuurt liever een e-mail. Sommige zaken zijn zelfs verplicht op een  contactpagina. Bijvoorbeeld altijd de volledige bedrijfsnaam, vestigingsadres, telefoonnummer en een e-mailadres. Persoonlijk zou ik ook je KvK, je BTW nummer én een contactformulier plaatsen.

Een contactformulier

Als je het mij vraagt is een contactformulier op de contactpagina een must. Echter vaak zijn contactformulieren op de contactpagina veel te lang en worden er gegevens gevraagd die bezoekers niet zomaar aan een ‘vreemde’ willen geven. Bijvoorbeeld hun adres, postcode en plaatsnaam. Als webeigenaar moet je je afvragen of je al deze gegevens direct al nodig bent van je bezoeker. Vaak is een naam, een e-mailadres en de vraag/ het bericht al voldoende. Het voornaamste is dat webbezoekers zich kenbaar maken, contact met jou opnemen. De overige gegevens komen eventueel in een later stadium wel. Maak je contactformulier(en) laagdrempelig, zodat zoveel mogelijk webbezoeker (lees: potentiele klanten) deze invullen om contact met jou op te nemen.

Naar alle waarschijnlijkheid ontvangen ook jouw webbezoekers met enige regelmaat reclame op hun e-mailadres (zogeheten spam). Eén van de tekstjes die je bij een contactformulier kunt plaatsen is de garantie dat het ingevulde e-mailadres enkel en alleen gebruikt zal worden om de vraag te beantwoorden.

Meest gestelde vragen (FAQ)

Webbezoekers die op je contactpagina komen hebben veelal een vraag. Je zou vragen die je eerder hebt ontvangen kunnen verzamelen en op je website of webshop een zogeheten ‘meest gestelde vragen’ (FAQ) overzicht maken en vanaf de contactpagina hiernaar verwijzen. Op deze manier voorkom je dat je wellicht meerdere keren hetzelfde antwoord moet sturen én het scheelt webbezoekers een hoop typewerk wanneer hun vraag reeds in het overzicht staat.

Een persoonlijke contactpagina

Als je ZZP’er bent of een klein bedrijf dan is het goed om ook jezelf en je team zichtbaar te maken op de contactpagina. Een foto met je naam en eventueel je directe contactgegevens is een aanrader en wekt vertrouwen op. Op deze manier krijgt je website een gezicht en wordt het persoonlijk.

Zelf vind ik ook een inleidende tekst op de contactpagina erg belangrijk. Dus niet direct beginnen met je contactgegevens, maar je webbezoekers toespreken én uitnodigen om contact met je op te nemen. Laat weten dat ze vragen mogen stellen die je graag beantwoord. Natuurlijk hoef je je klanten niet te betuttelen, maar op sommige websites en webshops staan de contactgegevens wel heel erg verstopt, alsof een webbezoeker geen contact mag opnemen. Wees open en uitnodigend.

Geen standaard afbeelding

Wat op een contactpagina van vandaag de dag echt niet meer kan is een afbeelding van een mooie telefoniste met een headset. Een zogeheten gratis (Stockphoto) foto. Dergelijke afbeeldingen worden op honderden andere sites gebruikt. Maak het persoonlijk en laat weten wie ze aan de lijn kunnen verwachten als webbezoekers contact op nemen.

Interactief Google Maps kaartje

Als je een fysieke winkel of bedrijf hebt waar je graag mensen ontvangt, dan moeten ze je natuurlijk ook weten te vinden. Je kunt dan de routebeschrijving uitschrijven of een Google Maps kaartje (routekaartje) plaatsen op de contactpagina. Zorg ervoor dat webbezoekers op het Google Maps kaartje kunnen klikken zodat ze eventueel een routebeschrijving vanaf hun locatie kunnen bekijken en printen. Een uitnodiging om op het Google Maps kaartje te klikken staat vaak onder het Google Maps kaartje zelf.

Feitelijk plaats je op de contactpagina alle gegevens waar(op) je te bereiken bent. Werk je met openingstijden? Dan plaats je deze ook op de contactpagina. Webbezoekers verwachten dergelijke gegevens hier te vinden. En op een website of een webshop is niets belangrijker dan te voldoen aan de verwachtingen van je webbezoekers.

Maak niet overal ‘losse pagina’s’ van. Dus niet een aparte pagina voor contactgegevens, een aparte pagina met daarop een routebeschrijving en weer een aparte pagina met daarop je openingstijdens. Integreer alles op één enkele contactpagina.

Foto van je bedrijf

Heb je een pand, dan is het aan te raden om een foto van je pand op de contactpagina te plaatsen. Dit straalt vertrouwen uit doordat webbezoekers weten zaken te doen met een fysiek bedrijf.

Veel ZZP’ers runnen hun bedrijf vanuit huis. Wanneer je geen klanten thuis ontvangt heeft het geen zin om een foto van je huis op de contactpagina te plaatsen. Het plaatsen van een foto van jezelf – en bijvoorbeeld je kantoor aan huis – kan hetzelfde effect hebben als het plaatsen van een foto van een pand. Het is naar mijn idee dan ook beter om de voordelen van jou als kleine ondernemer te benadrukken dan je voor te doen als groot bedrijf. Wees open en persoonlijk.

Dé plek van een contactpagina

De juiste plek voor het menu item ´contact´ is altijd rechts – als laatste menu item – bij een horizontale menu en altijd onderaan – als laatste menu item – bij een verticaal menu. Zet je het menu item ´contact´ ergens in het midden van het menu dan kijken webbezoekers er vaak overheen. Ze raken dan gefrustreerd wanneer ze de contactpagina niet (snel) kunnen vinden. Het menu item ‘Contact’ als laatste menu item is een zogeheten webstandaard, net als dat het logo altijd links bovenin van de website staat en verwijst (aanklikbaar) naar de homepage. Webbezoekers willen aan de hand worden meegenomen. Ze willen gestuurd worden. Ze willen én verwachten dat bepaalde zaken op standaard plaatsen staat. Ze willen dat het ze zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Kortom: de contactpagina is altijd het laatste menu item.

Bedankpagina

Belangrijk is de melding die webbezoekers zien wanneer ze het contactformulier eenmaal hebben ingevuld en verstuurd. Dan ontstaat er namelijk soms twijfel of alles wel goed is gegaan en of het ingevulde formulier wel daadwerkelijk is verstuurd. Persoonlijk zou ik een bedankpagina tonen. Een pagina waarop staat dat het formulier daadwerkelijk is verstuurd, dat er een kopie van het formulier naar hun eigen e-mailadres is verstuurd (aanrader om dit te faciliteren) én dat wanneer ze nog (aanvullende) vragen hebben altijd contact met je kunnen opnemen. Laat bijvoorbeeld ook weten wanneer ze eventueel een reactie van je mogen verwachten. Maak hierin geen valse beloftes. Noem liever dat je binnen twee werkdagen reageert en vervolgens binnen een aantal uren, dan wanneer je belooft binnen 24 uur te reageren en dit vervolgens niet doet.

Een dergelijke bedankpagina is ook erg belangrijk om de klant langer op de site te houden. Bij een webwinkel kun je bijvoorbeeld artikelen laten zien die in de aanbieding zijn. En bij een website met een blog bijvoorbeeld de vijf laatste blogberichten. Op deze manier blijft de webbezoeker langer op je site en wordt er meer informatie over je bedrijf, je producten en je diensten tot zich genomen.

Contactgegevens niet alleen maar op de contactpagina

In meerdere blogartikelen heb ik al vaak geschreven dat contactgegevens niet alleen maar thuis horen op een contactpagina, maar op elke pagina. Op elke pagina moet je je bezoekers de gelegenheid geven om contact met je te kunnen opnemen. Dus niet enkel een linkje naar de contactpagina maar zet op alle pagina’s je belangrijkste contactgegevens tonen zoals je telefoonnummer of een gebruikersvriendelijke contactformulier.

Open en persoonlijk

Je contactpagina is een belangrijke pagina. Wees hier open en persoonlijk! Hoe meer contactgegevens je op je contactpagina plaatst des te meer mogelijkheden je biedt aan webbezoekers om contact op te nemen. Des te meer contactgegevens, des te groter het vertrouwen.

Laat in onderstaand reactieformulier weten wat je van dit blogartikel vindt.
Welke aanpassingen heb jij gemaakt aan je contactpagina?
Heb je wellicht nog aanvullende tips?

Fijne dag.

Arjan Vos
iVendo Marketing
Laat je marketing effectief zijn!

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

1 Comment

  1. Jeroen schreef:

    verrijk de bezoekers met goede content! het draait niet alleen maar om verkoop content.