blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 5 minuten

Deel jij kennis al op de meest effectieve manier?

Het is je vast al wel eens verteld dat het delen van kennis belangrijk is. Het wordt ook wel bloggen genoemd. Bloggen is om een aantal redenen belangrijk voor je (online) onderneming. Eén daarvan is het creëren van een expertstatus en de andere belangrijke is vindbaarheid in zoekmachines en een stroom aan bezoekers naar je website. En juist op dit belangrijk punt wordt vaak een verkeerde keuze gemaakt.

Deel je kennis

Veel startende ondernemers – en ook grote bedrijven – maken gebruik van een zogeheten Open Source systeem. Open Source geeft een webbouwer en webeigenaar veel vrijheid in het maken van een ontwerp en het inzetten van functionaliteiten, iets wat bij een gesloten systeem (gemaakt door de individuele webbouwer) vaak niet mogelijk is.

Eén op de tien websites wordt vandaag de dag in WordPress gebouwd. En omdat de roots van WordPress een blogsysteem is – waar tegenwoordig de meest prachtige en geavanceerde websites en webshops mee gebouwd worden – wordt een blog nog vaak apart van de website opgezet. Dit terwijl de meeste CMS pakket tegenwoordig een blogfunctie ondersteunen. Enkele bekende blogplatformen zijn – naast WordPress – BlogSpot en Blogger.

Maar wat is nu het nadeel van een aparte website en een aparte blog?

Geven en verkopen

In de basis deel je je kennis op je blog. Je blog is een platform waar jij bezoekers kunt laten zien en ervaren dat je een expert / specialist bent in jouw vakgebied. Bloggen heeft alles te maken met kennis delen en geven. De mensen die jouw blog lezen worden er beter van. Ze halen hier hun kennis en inspiratie uit. En tegenwoordig laten we ook graag ons netwerk – Social Media – weten waar ze moeten zijn. Een link die iemand naar jouw blog plaatst in zijn of haar Social media is een warme aanbeveling aan zijn of haar netwerk. Tot zover geweldig natuurlijk… Allemaal links naar jouw blog, ontzettend veel bezoekers naar jouw blog. Een plek waar jij geeft en kennis deelt, maar.. vaak niets te koop hebt. Want jouw aanbod aan diensten en producten staat immers op je website. En vaak is het zo dat je op je website alleen maar iets te koop hebt en niets te delen / weg te geven hebt en dat je op je blog alleen maar iets weg te geven hebt en niets te koop hebt.

“Blog integreren in je website zorgt voor een optimale vindbaarheid en meer bezoekers’.

Nu hoor ik je denken, ja maar.. ik heb op mijn blog een link staan naar mijn site en andersom ook. Maar in de praktijk blijkt dat dit niet werkt. Bezoekers die in Google op zoek zijn naar jouw kennis of door anderen via Social Media zijn gewezen op jouw blog hebben – in eerste instantie – geen enkele behoefte aan jouw commerciële pagina’s. Tenzij de omgeving waarin de blog wordt getoond hier de aanleiding tot biedt om door te klikken naar jouw aanbod. Echter uit zichzelf zullen bezoekers van je blog weinig tot nooit op de link naar je website klikken. Ze hebben immers de kennis tot zich genomen en elke goede blog biedt aanleiding tot actie om de opgedane kennis in de praktijk toe te passen.

Google dierentuin

Daarbij komt ook nog kijken dat een blog apart van je website slecht is voor de waardering van je website. De afgelopen twee jaar heeft Google een aantal belangrijke updates uitgevoerd. Dit waren onder andere de Google Panda Update, de Google Pinguïn Update en de Google Hummingbird Update kortom: de Google Dierentuin. Updates die website-eigenaren er toe doet aanzetten om met hun website in beweging te blijven. Een actieve website. Voor een zoekmachine als Google is stilstand per definitie achteruitgang. Een website dient zich te houden aan ARI: Actueel, Relevant en Informatief. Ik vergelijk het vaak met een krant. Stel je bent geabonneerd op een krant en elke dag valt exacte dezelfde krant op de deurmat. Met exact dezelfde afbeeldingen en exact dezelfde teksten. Er niets nieuws… Ik durf te wedden dat je dan snel het abonnement gaat opzeggen. Dat doet Google ook, die zegt het abonnement van jouw website op. En de periode dat Google weer eens komt kijken (indexeren), wordt steeds groter. Aan de andere kant wordt je blog steeds beter vindbaar, althans de leverancier van de blog. Voor vindbaarheid én de waardering van Google is het ontzettend belangrijk je blog en je website één te laten zijn. Het wordt dan een soort kruisbestuiving van de site en de blog.

Het beste van twee werelden in één

Het zal je dan ook niet verbazen dat wij voor een integraal geheel gaan. Op één plek de combinatie van beide werelden. Eén plek waar kennis wordt gedeeld en diensten en producten worden aangeboden. Dit heeft als grote voordeel dat de website en de blog er qua huisstijl er hetzelfde uitzien. En dan bedoel ik niet via een zogeheten iframe je blog tonen op je site, maar echt één geheel: website en blog zijn één. Het is een consistent geheel. En wellicht belangrijker nog, door je blogartikelen op je website te plaatsen – wat zorgt voor veel verkeer – zorgt dit voor een optimale vindbaarheid in zoekmachines. Iets waar je niet van kan profiteren wanneer de website en de blog van elkaar zijn gescheiden zijn. Bijna geen enkele bezoeker deelt een commerciële pagina, maar veelal met plezier een goede inhoudelijke blogpagina wat ze hun netwerk niet willen onthouden.

Kortom: breng je blog en je website samen en geniet van een optimale vindbaarheid, het delen van blogartikelen binnen Social Media – en daarmee indirect je commerciële pagina’s – en een enorme bezoekersstroom naar je website waarop je blog staat.

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Of het binnen jouw website mogelijk is je blog te integreren of juist een website met een blog te beginnen? Voor vragen kun je me gerust bellen: 050 210 10 14.

Fijne dag.

Arjan Vos
iVendo Marketing
laat je marketing effectief zijn

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

4 Comments

  1. Jaap schreef:

    Hoi Arjan, ik verkoop haagplanten met een website. In dezelfde website heb ik ook een blog waarvan een aantal blog-artikelen erg goed bezocht worden. Deze blog doet het ook heel goed in google omdat het best goede en nuttige content bevat. De blogpagina´s doen het stukken beter in google als de pagina´s waar mijn producten op staan (worden organisch beter gevonden). Ik begrijp dat verlinken tussen de verschillende blogposts belangrijk is, dat doe ik ook. Maar mijn vraag is nu de volgende: Is het, vanuit SEO oogpunt van mijn productpagina´s, goed om vanuit mijn productpagina´s ook weer terug te linken naar de blog, of kan ik beter alleen vanuit de blog naar mijn productpagina´s linken? Of maakt dat niks uit? Alvast bedankt.

    • Arjan Vos schreef:

      Hallo Jaap, als je blogartikelen goed gevonden (organisch in zoekmachines) en gelezen worden en je productpagina’s niet of minder dan zou ik in de blogartikelen relevante (visuele – dus een tekstuele hyperlink en een productafbeelding-link – met de juiste meta-gegevens (ALT – TITLE) verwijzingen maken naar je producten. Op deze manier genereer je verkeer naar je productpagina’s van potentiële kopers die je blog lezen. En ook van zoekmachines deze vanaf deze blog alle opgenomen verwijzingen / hyperlinks volgen. Op deze manier geef je zogeheten linkwaarde aan andere pagina’s. Maar zet ook Social Media als Twitter en Facebook in met directe links naar je productpagina’s en niet algemeen naar je homepage. Succes. Fijne dag. Arjan.

  2. Herjen schreef:

    Hoi Arjan,

    Ik heb veel aan jou blog maar wel heb ik nog 1 vraag. Voor een onderneming die ik aan het opzetten ben heb ik een blog gebouwd in een subdomein. Dus Blog.onderneming.com. De http://www.onderneming.com is nog niet online. Ik heb dit gedaan om alvast mensen kennis te laten maken met mijn onderneming, waarde te bieden doormiddel van blogposten en alvast een herkenbaarheid op te bouwen. Ook is dit goed voor mijn SEO. Ik lees dat het niet verstandig is om wanneer de http://www.onderneming.com online is de blog nog onder het subdomein te zetten(blog.onderneming.com) het komt dan waarschijnlijk te staan onder http://www.onderneming.com/blog. Klopt mijn beredenering een beetje ? En dan nu mijn vraag: Wanneer ik dit ga doen zoals bovengenoemd is dit dan van invloed op mijn SEO/vindbaarheid dat de links van de blogposten ineens veranderen van Blog.onderneming/blognaam naar http://www.onderneming.com/blog/blognaam ?
    Ook de gedeelde url’s op bv social media kloppen dan niet meer ?
    Misschien een wat lang verhaal maar ik hoor graag van u!

    Alvast bedankt !

    • Arjan Vos schreef:

      Hallo Herjen,

      Het is heel goed om nu al waarde te bieden om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw onderneming en jouw expertise. Je beredenering klopt. Wanneer je de blog van een subdomein naar het hoofddomein (subfolder) gaat verplaatsen heeft dit invloed op de reeds opgebouwde SEO/vindbaarheid in zoekmachines. Door het op een juiste manier instellen van zogeheten redirects geef je aan zoekmachines door dat je blogartikelen verplaatst zijn. Je behoudt hiermee de positie in zoekmachines. Ook zorgen deze redirects dat ‘oude verwijzingen/links’ op bijvoorbeeld Social Media, e-mailberichten, blogartikelen etc.. keurig worden doorverwezen. Een groot voordeel wanneer je gebruik maakt van een subfolder i.p.v. een subdomein, is dat je rankingscore verdeeld wordt over de hele website. Dit betekent dat wanneer iemand een link plaatst naar de pagina of blogartikel https://www.ivendo.nl/content-marketing/content-ideeen-nodig/, dat er automatisch ook (SEO)waarde doorstroomt naar andere pagina’s binnen dit domein. Zo wordt elke webpagina steeds een beetje beter vindbaar.