Wat is jouw gewenste actie?

Een landingspagina is de webpagina waarop een bezoeker belandt wanneer deze bijvoorbeeld op een hyperlink in e-mailcampagnes klikt of vanuit de zoekresultaten. Deze pagina bestaat uit relevante content die aansluit bij je gewenste actie (call-to-action).

Wat is nu de perfecte landingspagina? Hoe ziet deze eruit, wat moet hij doen? Een aantal vragen die ik geregeld krijg van verschillende kanten. Je krijgt bezoekers op je website maar levert je dit ook iets op? Maak je van deze bezoekers ook je klanten? Wanneer dit niet het geval is kan dit door verschillende factoren komen als:

+ De bezoeker valt niet in je doelgroep (verkeerde zoekwoorden, verkeerde webpagina door advertentie).
+ Je website beantwoord niet de vraag van de bezoeker (ineffectieve webteksten, product/dienst spreekt niet aan, website straalt geen vertrouwen uit).
+ De bezoeker is nog niet toe aan een aankoop of zoekt enkel informatie.

Kortom, een ‘mooie’ website is niet voldoende. Vormgeving trekt de aandacht, maar het is de inhoud dat verkoopt. Voelt de klant zich begrepen? Weet jij waar je klanten wakker van liggen? De stap die je terug zou moeten doen is je afvragen wanneer iemand behoefte heeft aan je product/dienst.

Tien belangrijke punten van een perfectie landingspagina:
1. Snelle laadtijd is belangrijk

Het begint allemaal met een snelle laadtijd van een webpagina. Hoe sneller een webpagina geladen wordt, hoe langer men de tijd neemt (geduld) om de webpagina te beoordelen. Duurt de laadtijd van jouw webpagina langer dan vijf seconden, kijk dan samen met ons naar mogelijkheden voor verbetering van je website. Duurt het langer dan vijf seconden voordat een webpagina geladen is, dan moet je echt in actie komen want hiermee verlies je bezoekers en dus klanten.

2. Een duidelijk aanbod / eenduidige boodschap

In één oogopslag (binnen drie seconden) moet duidelijk zijn wie je bent en wat je in de aanbieding hebt (product/dienst). Ook is het belangrijk dat een bezoeker snel ontdekt wat je product/dienst kost. We leven in een tijd waarin we ons haast niet kunnen veroorloven om geen prijzen te noemen of deze te verstoppen. Je potentiële klant is kwaliteit- en prijsbewust. Lees ook: Wel of geen prijzen noemen. Een websitebezoeker heeft een aantal vragen paraat en het is dan ook belangrijk om deze zo snel mogelijk te beantwoorden:

+ Wat is het voor een product/dienst?
+ Wat levert het mij (aan voordeel) op?
+ Wat kost het product/dienst (investering)?
+ Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?
+ Wat wordt er van mij verwacht (actie) en waar moet ik beginnen?

3. Navigatiestructuur

Een duidelijke navigatiestructuur draagt bij aan het herkennen of men op de juiste plek is beland. Je websitebezoekers komen ergens vandaan en gaan ergens naartoe. De ideale pagina laat dus zien waar je je bevindt. Dat kan via een kruimelpad (breadcrumb), navigatie, categorisering, maar je kunt ook laten zien in welke stap van het proces een bezoeker zich bevindt.

4. Opvallende relevante kop

Een bezoeker die via een zoekmachine op je website terecht komt, en dus heeft gezocht met een zoekwoord (combinatie), verwacht dat dit zoekwoord ook duidelijk vermeld staat op de webpagina. Op deze manier krijgt je websitebezoeker namelijk het idee dat hij of zij op de juiste pagina beland is. De kop van een webpagina afwijkend van de rest van de tekst en valt daarom in één oogopslag op. Daar staat dan ook het zoekwoord die je websitebezoeker in de zoekmachine heeft gebruikt.

5. Grafische ondersteuning

Ook foto’s, afbeeldingen en video’s kunnen websitebezoekers de bevestiging geven dat hij of zij op de juiste pagina is beland. Wel is het belangrijk dat een dergelijke grafische ondersteuning bijdraagt aan het onderwerp en de gewenste actie (lees: call-to-action).

6. Korte alinea’s

Een webpagina mag best veel tekst bevatten. Vaak is een lange tekst (online) ook beter dan een korte tekst, omdat je simpelweg meer momenten creëert dat een websitebezoeker overtuigd raakt van jouw dienst/ product. Zorg er echter altijd voor dat de tekst uitnodigt om gelezen te worden. Dit doe je door zinnen niet langer te maken dan 15-18 woorden en alinea’s niet langer te maken dan 4-5 regels. Ook de regelafstand is een belangrijke factor voor een prettige leesbaarheid van de tekst. Een regelafstand van 150-160% is hierin optimaal. Vraag eventueel uw webbouwer of ons om dit op je website aan te passen.

7. (Visuele) opsommingen

Opsommingen, en dan met name die visueel ondersteund worden, leest erg prettig en springt direct in het oog van de lezer. Een ideale opsomming past op 1 regel en is kort en krachtig. In een dergelijke opsomming staan naast product/dienst eigenschappen ook vaak klantvoordelen. Deze werken gunstig op de gewenste actie.

8. Formulier

Vaak heeft een bezoeker vragen na het lezen van de webpagina’s. Faciliteer je websitebezoeker in de wens om vragen te stellen door op de webpagina een formulier te zetten. Verplicht hierbij zo min mogelijk velden. Maak geen link naar een algemeen contactpagina, want hier creëer je wellicht weer nieuwe vragen die niet relevant zijn aan het de product/dienst pagina waar je bezoeker geïnteresseerd in is.

9. Call-to-action

Een website is niet gericht op lezen, maar op doen. De hoofdtaak van een webpagina moet direct duidelijk zijn. Maak elke webpagina voor één specifiek doel en maak dat doel extreem zichtbaar. Een landingspagina is niet druk en leidt niet af. Richt je op één enkel doel, bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief of het verkopen van een product/ dienst.

Wat verwacht je van je websitebezoekers? Wat moet een bezoeker doen (na het lezen van je tekst)? Plaats zogeheten conversiemogelijkheden op de webpagina zelf, waarmee bezoekers met jou in contact kunnen komen.

Belangrijk op een landingspagina is om alle randzaken die niet bijdragen aan het doel van de webpagina) te elimineren, zodat je websitebezoeker zichzelf niet verliest in de mogelijkheden, waardoor jij je potentiële klant verliest. Een perfecte landingspagina bevat geen hyperlinks. Links naar andere pagina’s van de website leiden de bezoeker af van het doel waarvoor hij op de pagina komt en het doel wat je zelf voor ogen hebt (gewenste actie).

10. Vertrouwen wekken

Vaak kent een websitebezoeker je bedrijf en je website niet. Door bijvoorbeeld logo’s te plaatsen van keurmerken of aansprekende referenties van klanten wek je vertrouwen. Ook het gebruik van Social Media waarbij je aangeeft hoe vaak een webpagina binnen Social Media is gedeeld wekt vertrouwen.

Meten is weten

Elke marketingactie heeft een doelstelling. Je moet dus altijd meten hoeveel mensen er op de landingspagina komen en wat de conversie is. Houd met behulp van Google Analytics bij wat het gedrag van je websitebezoekers is op (al) je webpagina’s.

Door je landingspagina te testen (Google Analytics) onder je doelgroep, kom je er achter wat de perfecte landingspagina is. Wat nu een optimale landingspagina is kan dat over een maand al niet meer zijn. Blijf daarom altijd testen en optimaliseren.

Training Schrijven voor het WEB

Bovenstaande tips zijn tien tips die kunnen bijdragen om van bezoekers je klanten te maken. Het zijn tips afkomstig uit de training Schijven voor het WEB, waarin we diep ingaan op bezoekersgedrag (zoekgedrag) en koopmotieven. Wellicht een interessante 1-daagse training om je webteksten en je website naar een hoger niveau te tillen.

Laat je weten wat je van deze tips vind? Laat je reactie achter.

Groet, Arjan Vos

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTROLE *