Je bent ervan overtuigd dat je de juiste producten en diensten hebt voor je doelgroep. Maar als je vertelt wat je aanbiedt is je verhaal lang en niet duidelijk. Wellicht hebt je het gevoel dat je te overdreven en te commercieel overkomt. Veel ondernemers worstelen met het maken en opstellen van goed overtuigend marketingmateriaal. We zijn geneigd om veelal vanuit onszelf te communiceren en niet vanuit de klant. We gaan vaak te snel voorbij aan de behoefte van de klant. We vragen onszelf te weinig af wat zijn of haar probleem is. Ook leggen vaak de nadruk op de inhoud van onze producten en diensten in plaats van het resultaat ervan.
Overtuigend marketingmateriaal wordt graag gelezen en zet aan tot actie.
In deze blog geef ik je tips voor het maken en opstellen van overtuigend marketingmateriaal.
1. Stel vragen!
Wat maakt jouw product / dienst nu zo bijzonder voor jouw klant? Welk probleem los je op? Deze vraag kun je alleen beantwoorden als je weet wat jouw klant belangrijk vind. Als je weet met welke vragen jouw doelgroep rond loopt. Wat zijn de vijf kernwoorden die de behoefte van jouw klant representeren? Bedenk (per product) vragen waar jouw klant wakker van ligt en wat zijn of haar behoeftes zijn. Door vragen te stellen creëer je een conversatie. En mensen geven ALTIJD antwoord op vragen. ALTIJD. Bewust of onbewust. Door de juiste vragen te stellen trek je de lezer in het verhaal. Door de juiste vragen te stellen waar de lezer zich in herkent creëer je JA-knikkende teksten. Door vragen te stellen die het probleem en/of behoefte van de lezer representeren, suggereer je ook dat je de oplossing hebt. En gaan ze verder lezen! Kortom: Door de juiste vragen te stellen maak je overtuigend marketingmateriaal.
2. Verkoop gaten, geen boren
In veel marketingmateriaal wordt veel aandacht besteed aan de beschrijving van het aanbod. Aan bijvoorbeeld de inhoud van de training (boren). Maar klanten zijn daarin niet geïnteresseerd. Ze willen weten wat het ze oplevert. Ze willen weten wat het resultaat is (gaten). Bedenk je dus wat is het resultaat van mijn product/ dienst? Wat levert het mijn klant op? Door je te focussen op het resultaat zorg je voor overtuigend marketingmateriaal.
3. Gevoelige snaar
Maak gebruik van het pijn/plezier principe. Het is eigenlijk heel eenvoudig: we zijn geniegd pijn uit de weg te gaan en te omarmen wat plezier geeft. Weet dat mensen sneller actie ondernemen wanneer ze iets voorkomen dan wanneer het hun iets oplevert. Neem nu pakjes sigaretten waarop teksten staan te lezen die de gebruiker moet doen beseffen dat roken slecht is. Toch stopt bijna niemand door deze teksten. De teksten die op de verpakking staat is niet dusdanig van aard dat ze denken iets te verliezen. Het doet geen pijn. Dus het plezier van de sigaret overwint. Merk het verschil maar eens tussen tekst 1. Roken is slecht voor je gezondheid. en tekst 2. Stop nu met roken. U wilt morgen toch ook nog met uw kleinkinderen spelen? De toon maakt de muziek. We kijken vaak alleen maar naar de korte termijn. Wat nu plezier geeft, kan op langere termijn weleens flink wat pijn geven. En omgekeerd: wat nu pijn geeft, kan voor veel plezier gaan zorgen in de nabije toekomst. Maak hier slim gebruik van in je overtuigend marketingmateriaal.
4. Weet tegen wie je het hebt
Vele websites en advertenties spreken hun doelgroep niet direct aan. Ze praten vaak in algemene termen als ‘men’ en ‘mensen’. Hierdoor zorg je voor een grote afstand. Spreek je doelgroep zo persoonlijk mogelijk aan. Op deze manier trek je de aandacht en voelen je bezoekers zich meer op hun gemak. Meer op hun gemak om aankopen te doen.
5. Kort of lang?
Overtuigend marketingmateriaal heeft maar één doel: dat de lezer ACTIE onderneemt. Wanneer je tekst kort en bondig is moet je de lezer in die paar regels overtuigen van jouw product, van jouw toegevoegde waarde. In mijn optiek zijn de meeste marketingteksten iets te kort en te bondig. Het voordeel van langere teksten is dat je de lezer op meerdere punten kunt overtuigen van jouw product. En steeds meer en meer en meer kunt overtuigen van jouw product. Zoveel dat hij of zij zo graag jouw product wil dat er actie wordt ondernomen. Dus maak je marketingteksten langer en ze zullen meer overtuigen. Zorg er wel voor dat je gebruik maakt van voldoende beschrijvende tussenkopjes, want dat leest makkelijker. Aan de ene kant lezen we niet graag, helemaal niet van een beeldscherm. Maar als je bovenstaande tips in de juiste volgorde zet creëer je overtuigend marketingmateriaal.
– Dus stel de juiste vragen, waarmee je suggereert dat je oplossing hebt.
– Schrijf de tekst rondom het probleem en de wensen van je klant.
– Waarbij het (gewenste) resultaat voorop staat.
Staat de tekst in deze volgorde dan lezen we graag meer en meer en meer tekst. Tekst die ons meer en meer doet overtuigen dat we een goede aankoop zullen doen. De tekst zorgt voor de gewenste actie.
Wil jij leren hoe je overtuigende teksten schrijft? Schrijf je dan in voor de praktische en inspirerende training Schrijven Van Effectieve Teksten.
Groet, Arjan Vos