blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 3 minuten

Maak jij deze fout ook op je website?

Op vrijwel elke website heb je een mogelijkheid om contact op te kunnen nemen. Op veel websites zien wij daar een veel gemaakte fout: het vermelden van het e-mailadres. Vervolgens kun je dan klikken op dit e-mailadres om eenvoudig een bericht te sturen. Maar is dit wel zo eenvoudig? En is dit wel zo verstandig? Lees in deze blog de nadelen van het vermelden van je e-mailadres op je website.

Spam

Als je een website hebt, dan staat op die site ook wel ergens je e-mailadres vermeld hebben. Dit heb je gedaan zodat bezoekers van je site contact met je kunnen opnemen. Als je e-mailadres echter ‘open en bloot’ op je website staat kan het ook makkelijk in handen komen van spammers.

Zogeheten SpamBots speuren het internet af op zoek naar websites waarop e-mailadressen staan vermeld, waar je op kunt klikken. Wanneer je op een e-mailadres kunt klikken om daar een bericht naar toe te sturen, dan is er in de code van de webpagina een zogeheten mailto: tag aan de link meegegeven. En juist naar deze functie zoeken SpamBots. Als ze je e-mailadres ontdekt hebben is de kans groot dat je ongewenste e-mailberichten krijgt van bijvoorbeeld Viagra aanbieders en andere seksistisch gerelateerde berichten, dit noemen we Spam.

Om te voorkomen dat SpamBots op deze manier jouw e-mailadres ontdekken, kun je ervoor kiezen helemaal geen contactgegevens op je website te zetten, maar dat lijkt me niet de beste oplossing.  Een andere oplossing is een ingewikkeld stukje ASCII / JavaScript code waardoor je e-mailadres toch zichtbaar en eventueel aanklikbaar is, maar niet te onderscheppen is door SpamBots. Maar.. er is een nog betere oplossing. De beste oplossing én de meest gebruikersvriendelijke oplossing om bezoekers met jou in contact te laten is het plaatsen van een contactformulier. Deze kunnen bezoekers van je website invullen en daardoor is je e-mailadres niet zichtbaar. Dus geen SPAM én gebruikersvriendelijker.

Geen e-mailsoftware

Wat gebeurt er eigenlijk als bezoekers van je site op de link van je e-mailadres klikken? Er wordt een e-mailprogramma als bijvoorbeeld Outlook geopend. Maar wat nu als een bezoeker geen gebruikt van e-mailsoftware geïnstalleerd op de computer en juist gebruik maak van online mail zoals Gmail, Hotmail of Live? Dan is het opstarten van dergelijke mailsoftware storend en zorgt het voor ergernissen bij je bezoekers. Een e-mailadres als link is dus af te raden. Maak gebruik van een contactformulier.

Verplicht

Strikt genomen (heel strikt genomen) is het vermelden van een e-mailadres (of zoals de wet het noemt: een elektronische postadres) op je website / webshop verplicht. Bezoekers van je site moeten op minimaal twee manieren direct contact met je kunnen opnemen. Dan kan via een e-mailadres en bijvoorbeeld je telefoonnummer. Als je toch je e-mailadres wilt vermelden kun je ervoor kiezen (deze niet aanklikbaar te maken) deze te coderen met een zogeheten ASCII- of JavaScript code. Dit kun je doen via de AntiSpamWeb website. De genoemde WordPress plug-in hieronder doet exact hetzelfde alleen geheel automatisch over de hele site en met terugwerkende kracht.

WordPress plug-in

Heb je een WordPress website of webshop dan is de WordPress plug-in ‘Email Address Encoder’ een aanrader. Dit is een WordPress plug-in om e-mailadressen en mailto: links te beschermen tegen SpamBots. Dit doet de plug-in door de e-mailadressen (op basis van het @) én mailto: links te coderen in decimale en hexadecimale waardes. Link of geen link, deze plug-in codeert je mailadres.

Dit maakt de WordPress plugin ‘Email Address Encoder’ van je e-mailadres:

wordpress-email-encoder

Kortom: heb je enkel een e-mailadres op je website staan waar bezoekers op kunnen klikken? Weet dan dat dit voor SPAM zorgt in je mailbox én niet gebruikersvriendelijk is. Zorg ervoor dat je een contactformulier plaatst waar bezoekers eenvoudig zichzelf kenbaar mee kunnen maken. Met een contactformulier kun je sturen welke informatie je wenst van bezoekers, zodat jij alle relevante informatie ontvangt.

Succes met het toepassen.

Fijne dag.

Arjan Vos
iVendo Marketing
laat je marketing effectief zijn

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.