blogivendo-online-marketing-blog

Kies wat het beste bij je doelen en je (groei)wensen past!

Op het internet heb je tegenwoordig een ruim aanbod in gratis webpakketten. Pakketten waar je zelf eenvoudig een website of een webshop mee kunt maken. Het is een kant-en-klaar systeem waarvoor je vaak maandelijks een x-bedrag betaalt aan de maker van het systeem. Een ideale oplossing voor een beginnend ondernemer, althans dat lijkt zo. Vaak zijn het pakketten zonder persoonlijke ondersteuning en waarbij je eventuele antwoorden op vragen in een zogeheten forum kunt vinden.

En is gratis nu echt gratis? Naast dat je een maandelijks bedrag betaald heb je geen persoonlijk contact en betaal je voor het realiseren van (kleine) wensen de hoofdprijs, want dit is immers maatwerk. Een kant-en-klaar webpakket is zoals het is. Niet meer en niet minder. Zeker een goed begin, maar kies wat het beste bij je doelen en je wensen past!

“Wat heb ik daar een spijt van gehad en nu kan ik helemaal opnieuw beginnen”.

De afgelopen jaren heb ik veel ondernemers voorbij zien komen die achteraf spijt hebben dat ze tijd en geld geïnvesteerd hebben in een webpakket die niet aansloot bij hun doelstellingen en groeiwensen. Maar wat is het alternatief? Zelf een website bouwen? Daar hebben de meeste ondernemers geen kaas van gegeten of simpel weg geen tijd voor. Een website laten bouwen? Dat kost toch een vermogen?

Kant-en-klaar webpakket versus maatwerk

Kant-en-klaar webpakket
Bij een kant-en-klaar webpakket heb je altijd te maken met een maandelijkse abonnement. Feitelijk ‘huur’ je het webpakket van de leverancier. Vaak worden dergelijke webpakketen geleverd met een aantal standaard ontwerpen. Ontwerpen die je hier en daar nog iets kunt personaliseren, maar in mijn optiek nooit helemaal gaan aansluiten bij je wensen en verwachtingen. Enkele voordelen van kant-en-klaar webpakketten zijn: MijnWinkel.nl, Strato, SEOShop, MijnWebwinkel, Luondo, Weebly en Wix.

Maatwerk

Bij het type ‘maatwerk’ is het onderscheid tussen OpenSource en CustomBuild te maken. Een OpenSource is een (Content Management Systeem – CMS) systeem dat wereldwijd door enkele duizenden betrokken wordt onderhouden. Naast het onderhouden van dit systeem worden er ook duizenden functionaliteiten voor ontwikkeld en onderhouden. Functionaliteiten die voor 99% GRATIS worden aangeboden. Denk aan functionaliteiten als formulieren, google maps, video, fotoalbum, slideshow, nieuwsbrief, agenda etc.. ect.. Enkele bekende voorbeelden van een dergelijk OpenSource CMS systemen zijn WordPress, Joomla, Typo3 en Drupal. Allen doen ze wat ze moeten doen, het grote verschil zit hem echter vaak in de gebruikersvriendelijkheid van het systeem.

CustomBuild (of ClosedSource) is een (CMS) systeem dat door een webbouwer zelf is gemaakt én wordt onderhouden. Hierin zit hem echter ook direct het grootste nadeel: het onderhouden van het systeem is vaak een bijzaak, want geld wordt er verdient met het ontwikkelen van websites en niet met het onderhouden van het systeem. Een ander nadeel van een CustomBuild systeem is dat functionaliteiten vaak beperkt zijn. Ook hierin geldt dat het maken van dergelijke functionaliteiten een bijzaak is en wensen altijd maatwerk betreft. Je kunt je voorstellen dat een webbouwer niet voor een enkele klant een functionaliteit maakt, of de klant moet daar al veel geld voor over hebben.

Een groot verschil tussen OpenSource en CustomBuild systemen is de vrijheid die de klant heeft. Wanneer een website of een webshop gebouwd is in een CustomBuild systeem ben je als klant altijd gebonden aan de maker van het systeem. Je kunt niet simpelweg afscheid nemen en ergens anders diezelfde dag je website weer onderbrengen. Bij OpenSource systemen als WordPress, Joomla, Typo3 en Drupal is dat geen enkel probleem.

Kant-en-klaar webpakket versus maatwerk

En wat is nu het beste?
Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. Enkele hiervan heb ik reeds genoemd. Voordat je hierin een keuze maakt is het belangrijke je doelen en je wensen voor nu en in de toekomst tegen het licht te houden. Dan blijkt dat niet elk systeem hieraan kan voldoen. Wanneer je een webshop wil starten om er maar “gewoon even bij” te doen of op zeer kleine schaal kan een kant-en-klaar webpakket uitkomst bieden. Je moet je afvragen of je een systeem wilt met beperkingen of systeem met mogelijkheden. Kies daarbij altijd een systeem die aansluit bij je doelen en je wensen én een systeem wat je vrij kunt aanpassen, volledig naar jouw wensen – of beter nog de wensen van je doelgroep.

Bij kant-en-klaar webpakketten ben je vaak beperkt in je zoekmachine optimalisatie (SEO). De makers van kant-en-klaar webpakketten doen hun best om hier in tegemoet te komen, maar zullen nooit in staat zijn om hun software 100% zoekmachine vriendelijk te maken. Enerzijds omdat de techniek sneller gaat dan dat zij nieuwe versies kunnen opleveren en anderzijds omdat iedere gebruiker/ site eigenaar zijn of haar zoekmachine optimalisatie op een andere manier wil inrichten.

Verder betekent een goede Online Strategie dat je je website of webshop steeds beter en beter wilt laten aansluiten bij de wensen en de verwachtingen van haar bezoekers. Immers voor hun heb je de site gemaakt. Je wilt dat ze een bepaalde actie gaan ondernemen, bijvoorbeeld het aanvragen van een brochure, het invullen van een contactformulier of een directe aankoop in je shop. Om je website of webshop steeds beter te maken én bezoekers vaker en sneller actie wilt laten ondernemen betekent dit dat je regelmatig aanpassingen aanbrengt. Denk hierbij aan bepaalde (kleur) knoppen of de lay-out van bijvoorbeeld de productpagina of de bestelpagina. Met een kant-en-klaar webpakket en een CustomBuild systeem is dit niet zo eenvoudig, sterker nog, het is vaak niet eens mogelijk.

Een kant-en-klaar webpakket zal in het begin wellicht uitkomst bieden, maar wanneer je een stap verder wil met je onderneming loop je al snel tegen beperkingen aan. Wat je ook kiest, zorg dat je er in ieder geval over na hebt gedacht en kies een pakket/systeem dat aansluit bij je doelen en groeiwensen. Kies je voor een pakket/systeem met beperkingen of met mogelijkheden? Het is een kwestie van wat wil je nu en wat wil je later.

Tot slot

Het is een wereld van appels en peren met elkaar vergelijken. Vooral voor een leek zijn er soms maar weinig verschillen en zien ze alleen een prijs. In de basis doen alle systemen wat ze moeten doen. Het grote verschil zit hem echter vaak in de gebruikersvriendelijkheid en de mogelijkheden.

Het zal je inmiddels niet verbazen dat ik persoonlijk geen fan ben van kant-en-klare webpakketten en ook niet van CustomBuild systemen. Dat had je vast al wel opgemerkt aan de toon van mijn schrijven. Binnen iVendo Marketing hebben wij dan ook gekozen om al onze webprojecten te ontwikkelen in WordPress i.c.m. WooCommerce als webshopfunctionaliteit. De voordelen hiervan zijn dat het gratis is, continue updates krijgt en er een grote community is, die dient als vraagbaak en helpdesk.

Kiezen om gekozen te worden

Wij hebben binnen iVendo Marketing gekozen voor WordPress en zijn daarmee in staat om onze klanten op alle fronten van dienst te zijn en ondersteuning te bieden. Als klant van iVendo Marketing ontvang je persoonlijke ondersteuning en advies op maat. Hiervoor organiseren wij jaarlijks een aantal bijeenkomsten om kennis over te dragen, brengen wij onze klanten op de hoogte van de ontwikkelingen binnen ons vakgebied en ondernemen we gezamenlijk acties om doelstellingen te realiseren. Onze klanten kiezen niet voor een webpakket óf systeem maar voor een samenwerkingspartner. Een website of webshop beheren doe je niet alleen, dat doe je samen. Wij houden van het bundelen / combineren van kennis. Waar wij veel weten over webontwikkeling en online marketing weten onze klanten alles van de eigen onderneming en van de doelgroep. Door deze kennis te combineren kom je gezamenlijk tot het realiseren van doelstellingen. Daarom ontwikkelen wij voor onze klanten websites en webshop in WordPress i.c.m. WooCommerce, dragen wij onze kennis over én ondersteunen wij onze klanten bij het onder de aandacht brengen van de website / webshop bij de doelgroep.

Webdesign door iVendo Marketing: niet voor iedereen

Webdesign door iVendo Marketing: niet voor iedereen. Dat is een rare zin en misschien wel vreemd. Maar sluit wel aan bij onze visie. Wij hebben de afgelopen jaren honderden websites en webshops gebouwd en altijd bleek dat persoonlijk contact erg belangrijk is. Geen nummer voor elkaar zijn, maar de tijd nemen voor elkaar. Met regelmaat bij elkaar komen om het geheel eens door te nemen, kennis te combineren en gezamenlijk acties ondernemen.

Ben je van plan binnenkort een website of een webshop te maken of heb je nu een bestaande website of webshop en sta je voor de keuze om hierbij voor een geschikt systeem of samenwerkingspartner te kiezen? Ik sta open voor een geheel vrijblijvend gesprek om je in persoonlijk gesprek de mogelijkheden op het gebied van webpakketten en websystemen toe te lichten..

Meer informatie over doelgerichte webontwikkeling.

Arjan Vos
iVendo Marketing
laat je marketing effectief zijn

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.