blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 3 minuten

Dit lijkt me een interessant artikel.. maar hoeveel tijd kost het om het te lezen? Op veel blogartikelen zie je dat er een indicatie wordt gegeven van de leestijd. Net als hierboven. Niet iedereen heeft namelijk zin om lang tijd te besteden aan het lezen van een artikel. Dus.. beginnen ze er vaak niet eens aan. Of.. ze openen het artikel.. scrollen eerst door het hele artikel om een indruk te krijgen van de hoeveelheid tekst en maken daarbij zelf een inschatting hoeveel tijd het kost om het te lezen.

Het toevoegen van de leestijd zorgt ervoor dat je lezer direct weet hoeveel tijd hij/zij kwijt is om jouw WordPress blogartikel te lezen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer bezoekers van jouw website weten waar ze aan toen zien qua tijdsinvestering om jouw blogartikel te lezen de conversie (gewenste actie) vele malen hoger is dan wanneer ze dit niet vooraf weten. Maar hoe doe je dat? Hoe voeg je de leestijd toe aan je WordPress (blog)bericht?

Waarom zou je de leestijd tonen?

Wat is nu eigenlijk het nut van het tonen van de leestijd van jouw WordPress (blog)berichten? Ten eerste is het handig voor je bezoekers om te tonen hoe lang het duurt om een artikel te lezen. Zo kan een bezoeker van jouw website namelijk bepalen of hij/zij het artikel direct gaat lezen of bewaart voor een later moment. Volgens onderzoek kan het toevoegen van een leestijdindicatie je zogeheten ‘bounce-rate’ verlagen en ervoor zorgen dat je bezoekers langer op je website blijven. En het langer op je website blijven draagt bij een betere vindbaarheid in zoekmachines als Google. In de basis is bounce-rate het percentage bezoekers dat ‘snel’ of na het zien van slechts één pagina je website weer verlaat en dus veelal geen gewenste acties uitvoert zoals het invullen van een contactformulier of het plaatsen van een bestelling.

Leestijd tonen bij je WordPress (blog)berichten met een WordPress plug-in

Sommige WordPress thema’s hebben standaard de optie om de leestijd bij je WordPress (blog)berichten te tonen. Vaak vind je bij de thema-opties deze optie om te activeren. Niet alle WordPress thema’s laten standaard de leestijd zien bij je WordPress (blog)berichten. Je kunt dan het beste een WordPress plug-in gebruiken om de leestijd aan je WordPress (blog)berichten toe te voegen. De meeste WordPress plug-ins nemen de gemiddelde leestijd (250 woorden per minuut) om de leestijd van je (blog)artikel te bepalen. De WordPress plug-in berekent vervolgens de gemiddelde leestijd die nodig is om een volledig blogbericht te lezen; het telt het aantal woorden van je (blog)artikel en deelt dit door 250.

Welke WordPress plug-in gebruiken wij?

leestijd-wordpress-blog-bericht-artikel-2020

Reading Time WP is een gratis WordPress plug-in die de leestijd van je berichten automatisch berekent en vervolgens wordt de leestijd standaard automatisch bovenaan elk artikel getoond. In sommige WordPress thema’s gebeurt dit bij het activeren van de plug-in niet automatisch. In dat geval is er een zogeheten shortcode beschikbaar waarmee je het handmatig kunt toevoegen aan elk artikel/bericht. De plug-in is verder heel standaard en simpel. De leestijd wordt toegevoegd zonder enige vorm van opmaak. Met enige kennis van CSS (website-styling) kunt je dit naar wens opmaken of je vraagt je webbouwer dit voor je te doen. De WordPress plug-in Reading Time WP komt met een instellingen-pagina, waar je onder andere het e.e.a. kunt vertalen / personaliseren en kunt instellen van welke leessnelheid de plug-in gebruik moet maken. Wij maken hierbij gebruik van 250 woorden. Wanneer je tekst zeer technisch is – en daarbij wellicht wat moeilijker leesbaar – kun je dit verlagen naar 200, of juist bij zeer eenvoudig leesbare teksten zelfs verhogen naar 300.

We helpen je graag.. dat kost niet zoveel tijd hoor..

Leestijd toevoegen aan je WordPress (blog)berichten / artikelen. Het is een snelle en eenvoudige manier om de bezoeker te laten zien hoeveel tijd het zou kosten om jouw bericht/ artikel te lezen waarvan de titel hem of haar aanspreekt. Ook de leestijd toevoegen aan je WordPress blog en toch wat hulp nodig? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag op weg.

arjan-vos-ivendo-marketing-groningen-2020

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Comments are closed.

Afspraak maken