Hoe informeer je klanten via Google Mijn Bedrijf in tijden van Corona / COVID-19?

blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 4 minuten

Waar normaal gesproken de openingstijden van jouw bedrijf en de diensten die je aanbiedt voor de meeste van jouw klanten wel bekend zijn, is dat sinds de uitbraak van het Coronavirus / COVID-19 compleet veranderd. Hoe laat je aan je klanten weten wat zij op dit moment van jou kunnen verwachten? Hoe informeer je klanten via Google My Business / Google Mijn Bedrijf over aangepaste openingstijden of bedrijfsvoering in tijden van Corona / COVID-19? Hoe wijs je klanten erop dat je bedrijf voorlopig dicht of juist wel nog open is?

Vragen van onze klanten:

  • Hoe zorg ik dat mijn (aangepaste) openingstijden bekend zijn bij mijn klanten?
  • Hoe communiceer ik dat we gewoon open zijn en de RIVM-richtlijnen hanteren?
  • Hoe laat ik zien dat we tijdelijk gesloten zijn?
  • Hoe stel ik klanten gerust dat er goede voorzorgsmaatregelen genomen zijn?
  • Hoe vertel ik aan mijn klanten dat we live trainingen geven omdat ons bedrijf gesloten is?
  • Hoe vertel ik dat we maaltijden thuis bezorgen en/of een afhaalpunt hebben?

Allemaal vragen waar Google My Business uitkomst biedt en waar Google tijdelijke voorzieningen voor treft.

Wat is Google My Business / Google Mijn Bedrijf?

Google My Business / Google Mijn Bedrijf is het platform van en in Google waarmee je de gegevens van jouw onderneming op eenvoudige wijze kunt laten zien aan (potentiële) klanten. Het gaat om gegevens zoals je openingstijden, het soort bedrijf dat je bent, je contactgegevens en je locatie die wordt weergegeven in Google Maps. Waar normaal gesproken de openingstijden van jouw bedirjf en de diensten die je aanbiedt voor de meeste van jouw klanten wel bekend zijn, is dat sinds de uitbraak van het coronavirus compleet veranderd. Hoe laat je aan je klanten weten wat zij op dit moment van jou kunnen verwachten?

google-my-business-corona-2

Google My Business en jouw Corona-informatie

Google My Business / Google Mijn Bedrijf is het belangrijkste kanaal als het gaat om openingstijden en bedrijfsinformatie, omdat dit platform een optimale online zichtbaarheid heeft in zowel Google Zoeken als in Google Maps. Als de situatie rond het Coronavirus gevolgen heeft voor je bedrijf, pas je profiel op My Business / Google Mijn Bedrijf aan om je klanten zo goed mogelijk te informeren. Maak gebruik van ’tijdelijke oplossingen’ en update de bedrijfsinformatie en openingstijden in je Google My Business.

Belangrijk: Google My Business / Google Mijn Bedrijf kan je wijzigingen beoordelen op kwaliteit voordat deze gepubliceerd worden. Eventuele wijzigingen zijn dus mogelijk niet direct zichtbaar op Google Zoeken en Maps. Alle wijzigingen in Google My Business / Google Mijn Bedrijf vermeldingen worden handmatig door medewerkers van Google beoordeeld. Omwille van tijd heeft Google ervoor gekozen op dit moment prioriteit te geven aan beoordelingen van bewerkingen die essentieel zijn voor gezondheidsgerelateerde bedrijven. Daarnaast geven ze prioriteit aan beoordelingen van open en gesloten statussen, afwijkende openingstijden, tijdelijke sluitingen, bedrijfsbeschrijvingen en bewerkingen van bedrijfskenmerken voor andere geverifieerde bedrijven.

Wat kun je doen?

  1. Pas openingstijden aan of voeg een ‘Tijdelijk gesloten’-label toe
    Ga je later open of eerder dicht op bepaalde dagen? Of ben je op bepaalde dagen helemaal dicht? Pas dan de reguliere openingstijden aan. Ben je tijdelijk alle dagen gesloten? Maak dan gebruik van het nieuwe label: tijdelijk gesloten. Ben je gewoon open? Je hoeft in dit geval je openingstijden niet aan te passen. Zorg wel dat klanten weten dat je open bent en hier geen twijfel over bestaat.

    Als je je bedrijf markeert als ‘Tijdelijk gesloten’, heeft dit geen invloed op de positie in de lokale zoekresultaten. Je bedrijf wordt op dezelfde manier behandeld/getoond als open bedrijven. Bedrijven die afhaal- of bezorgservices bieden, moeten het bedrijf niet markeren als ‘Tijdelijk gesloten’. Als ze dat wel doen, worden deze services niet weergegeven op Google.

    google-my-business-corona-3

    google-my-business-corona

  2. Pas de omschrijving van je bedrijf aan
    De omschrijving is met name bedoeld meer informatie te geven over je bedrijf (missie/visie). Deze ruimte is dan ook uitermate geschikt om tijdelijk aan te passen naar Corona-informatie. Ben je dus gewoon open? Geef dit duidelijk aan in je omschrijving. Hanteer je een aangepaste bedrijfsvoering? Bijvoorbeeld online trainingen in plaats van fysiek/klassikaal, of is je fysieke winkel tijdelijk gesloten maar de webshop wel open, of is je restaurant dicht maar kan men wel maaltijden afhalen. Wees zo duidelijk mogelijk naar je klanten in deze tijden.
  3. Voeg extra services toe
    Gaf je eerst fysieke klassikale trainingen en nu ook/tijdelijk online? Voeg dan ‘online training’ als service toe. Zit je in de horeca en maak je nu gebruik van afhalen of bezorging aan huis? Maak dit duidelijk met een extra service.
  4. Maak gebruik van de speciale Covid-19-post
    Binnen Google My Business / Google Mijn Bedrijf kun je gebruikmaken van posts om te communiceren met je (potentiële) klanten. Google biedt in deze tijd een speciale Covid-19-update. Dit is een nieuw type post dat prominenter wordt weergegeven in je bedrijfsprofiel dan je andere posts. Hierin kun je in feite je (potentiële) klanten wat persoonlijker aanspreken over de huidige situatie binnen jouw onderneming en wat ze op dit moment wel en niet bij jou kunnen verwachten. Deze updates worden relatief snel doorgevoerd, zodat gasten in korte tijd op de hoogte zijn van de huidige status van jouw restaurant.

    Klik in het menu op Posts.
    Kies bovenaan de pagina het tabblad ‘COVID-19-update.

    Belangrijk: Posts met een telefoonnummer kunnen worden geweigerd.

Zie hieronder de Corona-update van iVendo Marketing Groningen in Google My Business en een aangepaste omschrijving over dat fysieke (groeps)trainingen voorlopig niet door gaan en dat wij de mogelijkheid beiden voor het volgen van een 1-OP-1 ONLINE VIDEOTRAINING met één van onze trainers.

google-my-business-corona-2

arjan-vos-ivendo-marketing-groningen-2020

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.