Het afgelopen jaar (2011) heeft iVendo Marketing samen met haar iVendo Trainers meer dan 1000 ondernemers getraind op het gebied van Social Media en in het bijzonder LinkedIn. LinkedIn is vandaag de dag ontzettend populair en de 100 miljoenste LinkedIn gebruiker heeft de revue gepasseerd. In Nederland zijn er ruim 3 miljoen leden. We hebben het al vaker gezegd wie dat zijn. Het zijn managers en directeuren; ofwel beslissers. Het zijn de klanten van morgen.
Tijdens de LinkedIn Training blijkt het invullen van CURRENT (huidige baan) en PAST (werkervaring) geen enkel probleem te zijn. Ook het toevoegen van een link naar een website en het koppelen van een Twitter-account gaat zonder hindernissen. Maar waar de meeste deelnemers over struikelen is altijd het ‘vrije tekst veld’, ofwel de SUMMARY.
LinkedIn is een belangrijke plaats voor het vinden van opdrachten, werknemers of werkgevers. Maar niet voor iedereen is LinkedIn effectief. Dat komt vaak doordat de samenvatting (de Summary) niet (goed) wordt ingevuld. Want wat zet je daar nu neer? De Summary omvat in het kort wie jij bent, wat je doet (of wilt doen) en hoe je daar de anderen mee kan helpen.
Besef dat wanneer mensen jouw LinkedIn profiel bezoeken ze allereerst geïnteresseerd zijn in jou als persoon en dan pas wat je als business doet. De meeste teksten in Summary’s gaan direct over datgene wat iemand doet, wat iemand heel erg goed kan. Maar zeg nu zelf, zo begin je toch ook geen gesprek in het café of op een verjaardag? Want zo zou de tekst in de Summary geschreven moeten zijn, als een gesprek in het café. Wie ben jij als persoon? Waar ligt je passie? Wat doe je naast je werk? Wat zijn je hobby’s? Waar loop je warm voor? Waar kun jij iemand mee helpen?
Wat zijn je persoonlijke doelen? Schrijf in de Summary waar je aan werkt, waar je naar toe werkt. Als je in de Summary je doelen aangeeft wat je erg graag zou willen, laat je zien dat je ook daarvoor te benaderen bent. Volop Kansen! Het is daarbij belangrijk een aantal persoonlijke interesses te vermelden. Persoonlijke interesses zeggen iets over jou als persoon. En met een persoon doe je zaken, niet met een bedrijf. Wanneer je in de Summary een aantal persoonlijke interesses noemt, maakt dit offline gesprekken op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten ook een stuk makkelijker en leuker.
Focus je LinkedIn Profiel en in het bijzonder de Summary op de benefiets. Wat heeft een ander aan jou? Waar kan jij een ander mee helpen? Je zou in de Summary niet moeten praten over geweldige projecten, toonaangevende opdrachtgevers en gewonnen prijzen. Er zou in de Summary een kopje moeten staan: “Hiermee kan ik je helpen:“. Want daar gaat het om! Vertel wat je doet, niet slechts wat je bent. Vertel niet alles waar je goed in bent. In de beperking toont zich de meester. Focus op 1 onderwerp. Van alle markten thuis zijn is handig als doe-het-zelver, maar niet als specialist/ expert. Waar ben jij nu echt heel erg goed in en hoe kun je dat inzetten om anderen te helpen? Dat hoeft niet een product te zijn, ook met je kennis en alleen al door je tijd en inzet kun je iemand helpen.
Schrijf de Summary voor 1 persoon. Praat in de Summary tegen iemand en niet tegen een groep. Dus niet: “Wij helpen bedrijven met… de meest bedrijven ervaren..”, maar: “Ik kan u helpen met.. ervaart u ook dat…”. Be Human! Laat je LinkedIn profiel lijken op een gesprek in het café. Leer elkaar kennen. Elkaar leren kennen begint al op het internet door middel van Social Media. En dat is ontzettend waardevol voor je business.
Waar help jij mensen mee? Wat geef je weg? En hoe komen mensen eraan? Het is belangrijk om in de Summary iets (van waarde) weg te geven. Iets weggeven hoeft niet iets tastbaars te zijn. Je tijd of je kennis ‘weggeven’ is heel eenvoudig. Schrijf bijvoorbeeld in de Summary dat je graag in persoonlijkcontact wilt komen om je kennis te delen met de ander. Kennis kun je niet weggeven. Kennis deel je! Want wanneer je kennis met iemand deelt dan ben jij het niet kwijt, dan hebben jullie het allebei. Laat in de Summary weten hoe mensen eraan komen. Hoe ze met jou in contact kunnen komen. Wat wil je dat mensen doen na het lezen van je Summary en de rest van je profiel? Moeten ze je bellen, e-mailen of je website bezoeken? Zet dat daar dan neer. Niet te overdreven, maar geef ze de mogelijkheid om contact met je op te nemen.
Schrijf niet voor klanten, maar voor passanten. Je schrijft de Summary niet voor je klanten, want die weten al wat je doet en waar je goed in bent. Je schrijft de Summary voor passanten. Passanten moet je weten te boeien door een aantrekkelijk profiel waarbij je steeds uitgaat van drie hoofditems: 1. Waar ben je goed in. 2. Waar kun jij ze mee helpen. 3. Hoe komen ze met jou in contact.
MS WORD is een handig programma om je verhaal overzichtelijk te krijgen. Je hebt de tijd om na te denken en je kunt er makkelijk en snel iets in wijzigen. Bovendien kun je in Word alvast tussenkoppen en alinea’s maken. En ook opsommingen (opsommingstekens) die in de Summary komen te staan.
Wanneer je een aanbeveling/recommendation schrijft voor iemand anders, dan zegt dat niet alleen iets over die persoon maar ook over jezelf. Maak daar gebruik van. Schrijf een kort stukje voor iemand waar je veel van hebt geleerd, of die je ergens om kunt waarderen. Zo breng je ook jezelf onder de aandacht.
Meer weten? Het maximale uit LinkedIn halen?
Zowel als netwerkplatform als marketinginstrument?
Een effectief LinkedIn profiel? Volg de praktische LinkedIn Training.