blogivendo-online-marketing-blog

“Ik zat gisteren nog even op je LinkedIn profiel en ik las…”. “Ik heb heerlijk gelachen om dat twitterbericht van vorige week over…”. Dit soort gespreksopeningen horen we steeds meer voorbij komen. Tegenwoordig maken we veel contact met elkaar via Social Media. Een goede ontwikkeling? Ik denk het wel. Naast dat het ontzettend belangrijk is om elkaar in het echt te blijven ontmoeten is Social Media een prachtig medium om met elkaar in contact te komen én te blijven.

Interactie en betrokkenheid

Twee zaken ontzettend belangrijk als het gaat om het succesvol inzetten van Social Media: interactie en betrokkenheid. Veel mensen zijn passieve gebruikers op Social Media. Een gemiste kans.

LinkedIn Samenvatting

LinkedIn is een belangrijke plaats voor het vinden van o.a. opdrachten, stageplaatsen en waardevolle contacten. Eén van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn profiel is de Samenvatting. Deze omvat in het kort wie jij bent, wat je doet (of wilt doen), hoe je daar de anderen mee kan helpen én waar je naar op zoek bent. Als je in de LinkedIn Samenvatting je doelen aangeeft creëer je mogelijkheden om daarvoor ook benaderd te worden.

Wanneer mensen jouw LinkedIn profiel bezoeken zijn ze allereerst geïnteresseerd in jou als persoon. Zo las ik op een profiel van een potentiële klant dat deze als hobby duiven had. Ik dacht bij mezelf dat neem ik mee in het gesprek. Bijna twee uur later en tientallen foto’s en prijzen te hebben bewonderd ging ik terug naar kantoor. Met de opdracht – waar maar nauwelijks over was gesproken – op zak.

De klant vond het prachtig dat ik over zijn passie begon. Persoonlijk heb ik totaal niets met duiven, maar door de passie en enthousiasme van deze man ging ik vragen stellen en toonde ik oprechte interesse. Zaken doe je immers met mensen, niet met bedrijven of organisaties. Wanneer jij in jouw LinkedIn Samenvatting een aantal persoonlijke interesses noemt, maakt dit offline gesprekken op bijvoorbeeld (netwerk)bijeenkomsten makkelijker en leuker.

Wat staat er in een goede LinkedIn samenvatting..

LinkedIn uitnodiging

Het standaard LinkedIn uitnodigingsbericht –“Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn”– heb ik al enkele honderden keren voorbij zien komen. Het is belangrijk dit bericht veel aandacht te geven en een persoonlijke uitnodiging te schrijven. Veel LinkedIn gebruikers accepteren simpelweg de uitnodiging van een bekende relatie en laten het daar vervolgens bij. Totaal geen interactie en betrokkenheid.

Mensen kunnen geen vragen negeren. Het is daarnaast ook niet netjes om geen antwoord te geven als iemand je iets vraagt. Door vragen te stellen in je LinkedIn uitnodiging ga jij de interactie aan en leer je de ander beter kennen. Nu stelt bijna niemand een vraag in een LinkedIn uitnodiging dus jij hebt een voorsprong als het gaat om een persoonlijke unieke LinkedIn uitnodiging.

Stuur ook na het accepteren van de uitnodiging DIRECT een bericht naar je nieuwe connectie. En stel ook in dit bericht een vraag. Op deze manier blijft het niet bij de ontmoeting en de connectie. Door vragen te stellen toon je interesse in de ander. Na drie of vier keer berichten heen en weer te hebben gestuurd kun je stoppen met vragen stellen. Zonder vragen stellen, stopt de interactie vanzelf.

Succes met netwerken.

Fijne dag,

Arjan Vos
iVendo Marketing
Laat je marketing effectief zijn!

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.