Welke zoekwoorden gebruiken webbezoekers?

Het aanbieden van een zoekvenster op je website is een slimme zet om webbezoekers snel te laten vinden waar ze voor komen. Als een bezoeker van je website al precies weet wat hij wil zal hij waarschijnlijk het zoekvenster gebruiken om direct het product of dienst te vinden. Maar hoe weet jij als webeigenaar nu welke zoekwoorden bezoekers van je website in het zoekvenster invullen? Waar zoeken bezoekers van je website eigenlijk naar?

Waar zoeken webbezoekers naar in het zoekvenster?

Met welke reden komen bezoekers naar je website of webshop? Veelal met de reden om informatie te verschaffen, contact op te nemen, inspiratie op te doen of voor een directe aankoop. Zeker weten doen we dit niet maar door de interne zoekopdrachten – het gebruik van het zoekvenster op je website / webshop – te verzamelen en te analyseren kunnen we wel de intentie van webbezoekers achterhalen.

Het verzamelen én analyseren van deze zoekwoordenlijst is een goede manier om erachter te komen of er wellicht onderwerpen zijn waar veel naar wordt gezocht en welke geoptimaliseerd moeten worden of meer visuele aandacht nodig hebben. Als er regelmatig met het zoekvenster wordt gezocht naar ‘product x / dienst x’, dan zou je ervoor kunnen kiezen om juist dit product of deze dienst op de homepage visueel zichtbaar te maken en binnen Social Media te promoten. Je weet immers dat er naar gezocht wordt en dat er behoefte aan is.

Webbezoekers gebruiken alleen de zoekfunctie om
iets te vinden wat ze niet onmiddellijk zien staan.

Waarom een interne zoekfunctie?

Wanneer een site goed is geoptimaliseerd en een duidelijke navigatiestructuur heeft zal de interne zoekfunctie weinig gebruikt worden. Het wel of geen gebruik van de interne zoekfunctie zegt iets over de duidelijkheid van de navigatie, de homepage en pagina’s op je website of webshop. Als deze goed zijn geoptimaliseerd dan gebruikt minder dan 5% van je webbezoekers de interne zoekfunctie.

Het meten van interne zoekopdrachten is belangrijk. Vooral wanneer je een breed assortiment aan producten hebt in je webshop of een groot aantal (blog)pagina’s op je website, is de inzet van een zoekvenster een must. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die gebruik maken van het zoekvenster om een product of dienst te vinden vaak koopgerichte bezoekers zijn. Het is dan ook belangrijk dat het zoekvenster doet wat hij moet doen.

Een goed zoekvenster voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Snel, duidelijk
  • Makkelijk te gebruiken
  • Staat altijd rechts bovenin de website
  • Vriendelijk: Bedenk wat bezoekers van je website of webshop te zien krijgen wanneer er geen resultaten te tonen zijn.

Waar zoeken mijn webbezoeker naar?

Maar hoe kom je er nu achter welke zoekwoorden bezoekers van je website of webshop invullen in het zoekvenster? Een dergelijke zoekwoordenlijst geeft inzicht in de (zoek)vragen van webbezoekers en kan je er te doen besluiten om bepaalde onderwerpen duidelijker in beeld te brengen of extra informatie bij te gaan schrijven.

Wat ga je ontdekken bij de analyse van het zoekvenster

  • Onderwerpen die blijkbaar moeilijk te vinden zijn op je website / webshop. Verbeter dan de structuur van je website en je navigatie. Haal belangrijke informatie meer naar voren en breng deze visueel onder de aandacht.
  • Er wordt gezocht naar onderwerpen die niet op je website of webshop staan, maar waar blijkbaar wel behoefte naar is. Wellicht ontdek je op deze manier nieuwe diensten en nieuwe producten.
  • Gebruikers van het interne zoekvenster zoeken wellicht naar oude productnamen, oude diensten en soms zelfs naar productnamen en diensten van concurrenten. Doe hier je voordeel mee. Koppel b.v. oude producten aan vergelijkbare nieuwe producten.
  • Spreek je wel de taal van je bezoekers? Je webbezoekers gebruiken wellicht andere termen dan jij: Jij noemt het wellicht een ‘vaatwasser’ terwijl webbezoekers zoeken naar ‘afwasmachine’.

Interne zoekopdrachten meten met Google Analytics

Om bezoekersgedrag van je website of webshop inzichtelijk te maken wordt veelal Google Analytics ingezet. Google Analytics is gratis software van Google die naast het aantal bezoekers op je website met name ook het gedrag van deze bezoekers laat zien. En daarmee dus ook het zoekgedrag op je website of webshop.

Om de interne zoekopdrachten op je website of website te kunnen verzamelen en te analyseren, geef je allereerst in Google Analytics aan dat deze gegevens gemeten moeten worden.

Interne zoekvenster website koppelen aan Google Analytics

Stap1. Meld je aan bij Google Analytics en klik op het tabblad Beheerder.

zoekopdracht-zoekvenster-google-analytics

Stap 2. Ga vervolgens naar Dataweergave > Instellingen weergeven

Stap 3. Zet bij Instellingen voor Zoekopdrachten op site de optie ‘Zoekopdrachten op site bijhouden’ aan. Om de ingegeven zoekwoorden te kunnen verzamelen heeft Google Analytics een zogeheten queryparameter nodig. Om erachter te komen wat dit voor jouw site is, voer je zelf een zoekopdracht uit op je pagina en kijk je in de URL naar de queryparameter.

Voorbeeld voor www.ivendo.nl:

zoekopdracht-zoekvenster-google-analytics-2

Bekijk de URL van de resultatenpagina, het woord of de letter voor de = en na de ? is de queryparameter. Voor een WordPress website waar onze site in is gebouwd is dat standaard de letter s. Soms is de queryparameter alleen een letter, zoals een ‘s’ of een ‘q’, maar het kan ook een woord zijn zoals ‘Search’. Als je een dergelijke queryparameter niet in de URL ziet staan vraag dan je webbouwer naar een oplossing.

zoekopdracht-zoekvenster-google-analytics-3

Stap 5. Het rapport ‘Zoekopdrachten op site‘ met daarin de gebruikte zoekwoorden die ingevuld zien in het zoekvenster op je website of webshop wordt weergegeven onder ‘Gedrag’ > ‘Overzicht’ in het gedeelte Standaardrapporten. Het kan tot 48 uur duren voordat de eerste gegevens worden bijgewerkt nadat je ‘Zoekopdrachten op site bijhouden’ hebt geconfigureerd.

zoekopdracht-zoekvenster-google-analytics-5

Een dergelijk overzicht van zoekopdrachten gedaan met de interne zoekvenster:

zoekopdracht-zoekvenster-google-analytics-6

zoekopdracht-zoekvenster-google-analytics-7

Als je gaat naar Standaardrapporten > Zoekopdrachten op site > Pagina’s kun je zien vanaf welke pagina een dergelijke zoekopdracht werd gedaan. Dit vertelt je wellicht iets over onduidelijkheid van de betreffende pagina óf dat bezoekers door wellicht iets in je tekst worden afgeleid én getriggerd worden om te zoeken naar iets anders dan de pagina waarop ze waren. Als de pagina waarop ze waren een commerciële pagina betreft (waarop jij iets te koop aanbiedt) is actie ondernemen wellicht verstandig.

Succes met het toepassen.
Laat gerust je reactie achter in het reactieformulier.

Fijne dag,

Arjan Vos
iVendo Marketing
Laat je marketing effectief zijn!

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.