blogivendo-online-marketing-blog
Leestijd: 2 minuten

Is jouw website geschikt voor mobiele apparaten?

Heb je een website of een webshop? Dan is dit belangrijk voor jou! De komende weken rolt Google haar Mobile-Friendly label wereldwijd uit. Een webpagina krijgt in de mobiele zoekresultaten het label ‘Mobile-Friendly’ als het aan een aantal voorwaarden voldoet. Welke voorwaarden dit zijn en of jouw website of webshop hieraan voldoet lees je in dit blogartikel.

Google Mobile-FriendlY

Als je het goed wil doen op het internet, moet je op elk apparaat de juiste gebruikerservaring bieden. ‘Mobile First’ is een veel gehoorde term bij het ontwerpen en ontwikkelen van een (responsive) website of webshop.

Dat ‘mobile’ belangrijk is hoef ik je vast niet meer te vertellen. Hier is de afgelopen jaren al veel over geschreven. Tekst dat te klein is, minuscule hyperlinks en inzoomen / opzij scrollen om (alle) content goed te lezen. “Dit kan een frustrerende ervaring zijn voor onze mobiele zoekers”, aldus Google Mobile Search. Met haar Mobile-Friendly label in de mobiele zoekresultaten kunnen webbezoekers een keuze maken om een website wel óf niet te bekijken op hun mobielapparaat.

google-mobile-friendly-label

Voorwaarden Google Mobile-FriendlY label

De komende weken rolt Google deze Mobile-Friendly label wereldwijd uit. Een webpagina krijgt het label ‘Mobile-friendly‘ in de mobiele zoekresultaten als deze aan een aantal voorwaarden voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen en de content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Hyperlinks staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden aan geklikt.

Controleer je eigen website op Google Mobile Friendly

Als je zeker wilt zijn dat jouw webpagina aan bovenstaande Mobile-Friendly label criteria voldoet, controleer die dan met de Google Mobile-Friendly test op https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Mobile Friendly Label & Ranking (Google PageRank)

Google geeft aan dat de Mobile-Friendly label een eerste stap is in het helpen bij de verbetering van de gebruikerservaring op het web voor mobiele gebruikers. Een volgende stap is waarschijnlijk dat de Mobile-Friendly criteria ook gaan meewegen in de ranking / de waardering (PageRank) die Google geeft aan websites en webshops. Naast het verhogen van de gebruikerservaring, kan een Mobile-Fiendly  website of webshop dus ook zorgen voor betere posities in de zoekresultaten.

Is jouw website of webshop Mobile Friendly?

Is je website of webshop nog niet geschikt voor mobiele apparaten als Smartphones en Tablets? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Fijne dag.

Arjan Vos
iVendo Marketing
Laat je marketing effectief zijn!

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Google Mobile Friendly Label

Comments are closed.