Wat is weigeringspercentage?

Weigeringspercentage (Bouncepercentage) is tegenwoordig een belangrijke factor waar SEO-specialisten steeds vaker naar kijken en een hoog weigeringspercentage proberen terug te dringen. Wat is het en wat kun je zelf doen op dit percentage te verlagen?

Weigeringspercentage Google Analytics

Weigeringspercentage is het percentage bezoekers dat de website verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina binnen de website. Maar is dit wel correcte weergave van de werkelijkheid? Laten we hier eens verder naar kijken.

google-analytics-Weigeringspercentage

Wat is de oorzaak van een hoog weigeringspercentage?

1. Webdesign. De presentatie van je website is erg belangrijk. De kleuren moeten in balans zijn, er dient gekozen te zijn voor een duidelijk te lezen lettertype (Arial, Verdana, Tahoma) en je navigatie moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Het is belangrijk je menu-items dusdanig beschrijvend te maken, dat je bezoekers weten waar ze moeten zijn om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Houd het design rustig en maak weinig tot geen gebruik van flash (op een commerciële website gaat het uiteindelijk om de inhoud).

2. Inhoud. Zorg dat de inhoud aansluit met wat je bezoeker zoekt. De pagina moet relevante tekst bevatten en aansluiten bij de zoekvraag. Je bezoeker moet in één oogopslag zien dat hij of zij op de juiste plek is. Ook moet je webpagina een DOEL hebben. En dat doel moet EXTREEM zichtbaar zijn, zodat de bezoekers een tweede actie gaat doen (lees: gewenste actie).

3. Navigatie. Een onduidelijke navigatie is een belangrijke oorzaak voor een hoog weigeringspercentage. Je website moet een duidelijke navigatiestructuur bevatten. Je bezoekers verwachten je navigatie horizontaal bovenin, of verticaal links van het scherm. Met beschrijvende menu-titels.

4. Technische problemen. Dit zijn er teveel om op te noemen. De meest voorkomende is misschien wel een database-foutmelding die wordt getoond bovenaan de pagina. De bezoeker zal direct weggaan. Of elementen die een specifieke browser niet ondersteunen, met de melding dat de bezoeker eerst een element moet downloaden.

5. Zoekwoorden. De meta-omschrijving (title / description) die in de zoekresultaten getoond worden, komt niet overeen met de inhoud van de pagina. De bezoeker klikt op de link en komt terecht op een pagina die niet gaat over de woorden uit de meta-omschrijving. De bezoeker vindt niet wat hij of zij zoekt en verlaat de website.

6. Oude pagina’s. Het gebeurt wel eens dat je je website vernieuwd en pagina’s verwijderd of verplaatst in het menu. Als deze pagina’s in de zoekresultaten blijven staan zullen ze bijdragen aan een hoog weigeringspercentage.

Een korreltje zout

Dus.. wanneer een bezoeker je website verlaat zonder één andere pagina te bekijken, telt deze dus mee in het weigeringspercentage. Maar…

Er kunnen ook bezoekers op je website een (blog)artikel lezen en hier bijvoorbeeld drie minuten over doen en dan de website verlaten, op dit moment wordt deze bezoekers ook aan het weigeringspercentage toegevoegd. Dat is op zich geen enkel probleem alleen het begrip weigeringspercentage krijgt een dubbele betekenis.

Wat kunnen we aanpassen?

Met onderstaande code kun je het weigeringspercentage optimaliseren door er een tijd aan mee te geven. Verlaat de bezoeker binnen bijvoorbeeld 30 seconden de pagina dan wordt hij of zij bij het weigeringspercentage opgeteld, anders niet.

De code wordt toegevoegd aan de code van je webpagina(s), waar je bij het aanmaken van Google Analytics de Analytics-code heeft geplaatst. Heb je geen idee waar ik het over heb? Vraag dan je websitebouwer.

Voeg de code toe onder pageTracker._trackPageview();

setTimeout(‘pageTracker._trackEvent(\’NoBounce\’, \’NoBounce\’, \’30 seconden\’)’,30000);

Wanneer je gebruikt maakt van de Google Analytics Asynchronous Tracking code (Analytics website) gebruik dan deze code:

setTimeout('_gaq.push([\'_trackEvent\', \'NoBounce\', \'30 seconden\'])',30000);

Deze code laat je zien hoeveel bezoekers je website verlaat binnen 30 seconden zonder door te klikken naar een andere pagina. Geen enkele interactie. En dat is eigenlijk nooit gunstig. Ook al betreft het een blogartikel. Ook een blogartikel zou minimaal één link moeten bevatten naar een andere pagina, waar bijvoorbeeld aanverwante informatie staat omtrent het artikel.

Wel of niet toevoegen

Ook al voeg je deze code niet code aan de originele Analytics-code, je weet nu wat het begrip weigeringspercentage betekent. En dat je het enigszins met een korreltje zout moet nemen.

Voeg je bovenstaande code wel toe aan het originele Google Analytics-code verandert het niets aan het aantal bezoekers die maar één pagina bekijken op je website, ook al bevat de code een tijd. Het is aan jou om de interactie met de bezoeker aan te gaan.

Wel krijg je nu een beter overzicht van het aantal bezoekers (%), die onmiddellijk (bijvoorbeeld binnen 30 seconden) je website verlaten. Wanneer het weigeringspercentage hoog blijft, lees dan bovenstaande redenen nog eens door en betrek er anders een professional bij, of volg een praktische training.

Percentages doen er niet toe.
Het gaat erom wat je er mee doet!

Inzicht in het bezoekersgedrag van je websitebezoekers? Volg de praktische training Google Analytics. Door de inzet van Google Analytics kun je je website optimaliseren en beter laten aansluiten bij de wensen en de verwachtingen van haar bezoekers.

Je eigen weigeringspercentage verlagen? Ontdek wat je kunt optimaliseren aan je eigen website en maak van online bezoekers uw klanten. Volg de praktische training Zoekmachine Marketing.

Fijne dag, Arjan Vos

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.