iVendo Marketing Seminar 2012

7 SUPER TIPS voor een succesvolle en effectieve presentatie.

We weten allemaal dat je je goed moet voorbereiden voor een presentatie. Maar wat zijn nu echt tips waar je ook echt wat aan hebt? Dat we onze telefoon uit moeten zetten, we nooit met onze rug naar het publiek moeten gaan staan, dat we op tijd moeten arriveren, dat we ons goed moeten voorbereiden en dat we voorafgaand aan de presentatie het best even naar het toilet kunnen gaan, dat weten we allemaal wel. Maar wat zijn nu echt tips die het verschil maken tussen een goede presentatie en een succesvolle (effectieve) presentatie?

In deze BLOG geven wij je 7 SUPER TIPS voor een succesvolle en effectieve presentatie.

1. Maak je zakken leeg.

We zijn snel geneigd onze handen in onze zakken te steken en te spelen met alles wat we daar tegen komen. Wanneer je zakken leeg zijn voorkom je sneller dat je je handen in je zakken steekt. Tevens lijkt het netter wanneer je geen afdrukken in je broek kunt zien van je sleutels, je telefoon en je portemonnee.

2. Drink een glas water voor je gaat spreken.

Drink een glas water voor je gaat spreken. De meeste (onervaren) sprekers ervaren dat hun mond compleet droog wordt bij het uitspreken van het eerste woord. Met als gevolg dat je presentatie/ je verhaal niet optimaal wordt gebracht. Dus drink een glas water voordat je gaat spreken. Het best is een glas water met een schijfje citroen. Citroensap helpt je om je keel te smeren. Drink nooit koffie, thee of frisdrank voor of tijdens je presentatie. Deze dranken werken juist averechts. Zorg ervoor dat je ook tijdens het spreken voldoende drinkt.

3. Begin met een indrukwekkende opening.

In de eerste twee tot drie seconden zul jij je publiek moeten aantonen dat jij de moeite waard bent om naar te luisteren. Start bijvoorbeeld met een energizer. Energizers zijn oefeningen om (weer) energie te krijgen. Of begin je presentatie met een verhaal, een anekdote of een metafoor. Veel presentaties beginnen met een scala aan informatie over de spreker zelf, wie hij is, wat hij doet, wat hij bereikt heeft etc.

4. Het draait niet om jou, maar om je publiek.

Tenzij je een beroemdheid bent, komt het publiek niet voor jou, maar voor het onderwerp waarover je gaat spreken. Bedenk dus vooraf niet wat je over jezelf gaat vertellen, maar hoe je je publiek gaat inspireren met je visie, je ideeën over het onderwerp. Belangrijk is om tijdens je presentatie je publiek niet (alleen) te doceren maar ook te inspireren, te motiveren en te activeren. Dat zijn ingrediënten van een succesvolle presentatie.

5. Houd de aandacht vast.

Houd de aandacht van je publiek vast. Help je publiek om de focus te houden op je presentatie. Betrek ze bij je boodschap door ze vragen te stellen. Houd je presentatie levendig door gebruik te maken van anekdotes, energizers en metaforen. De aandachtsspanne van je publiek is gemiddeld 20 minuten, dus wanneer je presentatie langer duurt dan 20 minuten is het belangrijk een energizer in te zetten.

6. Verhef je stem!

Zelf als je een microfoon gebruikt is het belangrijk om je stem te verheffen. Een indrukwekkende stem maakt onderdeel uit van een indrukwekkende aanwezigheid. Praat vol passie over het onderwerp, maar wees op je hoede dat je uit enthousiasme niet te snel gaat praten.

7. Het einde. KNAL!

Het laatste wat je zegt wordt vaak het best onthouden. Wil jij dat het laatste is wat je publiek van je presentatie onthoud “iemand nog vragen?” is? Nee natuurlijk niet! Tijdens je presentatie wil je je publiek inspireren, aan het eind wil je ze activeren. Maak een uitsmijter waarmee je nog één keer je boodschap voorgoed in het geheugen van je publiek verankert. Activeer je publiek! ACTIE!

Wat vind je van het artikel? Laat je reactie hieronder achter.
Heb jij nog SUPER tips voor een succesvolle presentatie?

Groet, Arjan Vos

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

19 Comments

  1. Peter Blaauw schreef:

    Prima ‘gidsje’, vooral punt 4 zie ik wel ’s vergeten worden. (via LinkedIn)

  2. Margreet Lunsche schreef:

    Spreek vanuit je hart. Stotter, zwijg….een oprechte boodschap wordt altijd begrepen. Margreet Lunsche – The colourful art of being. (via LinkedIn)

  3. Nanno Siegers schreef:

    Ruim op tijd komen om technische installaties te testen…. en vooral de batterij van de laptop in de gaten houden of aan de lader leggen. (via LinkedIn)

  4. Yvonne Sterk schreef:

    Hartelijk dank dat je deze tips deelt met de deelnemers aan Open Coffee Leeuwarden. Ik sta aan de vooravond van een aantal presentaties en ben zeer blij met deze tips. (via LinkedIn).

  5. Herman Smit schreef:

    Paar aanvullingen:
    – probeer een goede inschatting te maken van het niveau van de toehoorders
    – zorg dat je goed in je onderwerpen zit
    – wees voorbereid op lastige vragen of tegenstand
    N.a.v. bovenstaande kun je verbreding en/of diepgang aanbrengen tijdens de presentatie of een korte zijsprong maken.
    – als jouw presentaties voor of na die van anderen plaats vindt, probeer doublures te voorkomen door de inhoud op elkaar af te stemmen.

    Vraag (aan Arjan):
    Hoe sta je tegenover uitgifte van hand-outs voorafgaand aan de presentatie? Als je dit doet kan daarmee de aandacht niet verslappen? Of heb je een beter alternatief hiervoor, bijvoorbeeld nasturen?

    Vr.groet,
    Herman

  6. Dag Arjan, Leuke tips heb je! Ik mis alleen bij punt 5 het gebruik van sheets of Prezi etc. Wanneer je ondersteunend materiaal gaat gebruiken, moet je er voor zorgen dat je hier niet te veel informatie op hebt staan. Je publiek heeft dan de aandacht bij het lezen i.p.v. luisteren en dat leidt alleen maar af tijdens de presentatie. Ik geef regelmatig presentaties en ik sluit altijd af met ‘zijn er nog vragen?’ Beetje saai eigenlijk dus ik zal tip 7 zeker meenemen! Groet, Marjolijn Groendijk

  7. Keimp Pijpstra schreef:

    Goede tips, zeker als het om je houding (letterlijk) gaat. Ik zou er twee dingen aan willen toevoegen. 1. Weet waarover je het hebt. Ik ken meer dan één voorbeeld van mensen die een vlotte presentatie brachten, maar niet voldoende kennis hadden en bij twee of drie slimme vragen min of meer met de mond vol tanden stonden. 2. Zorg dat je publiek na de presentatie ergens naar toe kan om meer te weten te komen. Een website, een organisatie of voor mijn part een boek. Veel presentaties stoppen na de laatste dia. En soms is dat prima. Maar als je toehoorders wilt activeren, zorg er dan voor dat die geactiveerde personen ergens naar toe kunnen om meer te weten te komen.

  8. Ik let altijd goed op de directe feedback van mijn publiek en anticipeer daarop. Zo blijft de presentatie boeiend en lopend. Ook heel belangrijk: vraag eens naar je stopwoordjes etc.. Probeer deze vervolgens bij je volgende presentatie zoveel mogelijk te vermijden! (via LinkedIn)

  9. Goede tips, ik zou hier een hele belangrijke aan toe willen voegen: Geef een hand-out. En dan niet een standaard handout waarin letterlijk jouw hele presentatie staat (incl. de speakernotes), maar een zinvolle hand-out die voldoet aan de volgende kenmerken:

    – Je naam en contactgegevens (erg belangrijk voor je potentiële klanten)
    – De belangrijkste boodschap of punten uit je presentatie (goede samenvatting)
    – Details en cijfermateriaal (evt ‘nice to know’ gegevens)
    – Verwijzing voor meer info (bijv. jouw website)
    – Aantal elementen uit je presentatie (zorgt voor herkenning)

    Het geheel uiteraard net zo verzorgd als je presentatie, je publiek zal dit waarderen.

  10. Eline Schoep schreef:

    Goede tips, bruikbaar. Mijn tip gaat over de plek waar je spreekt.

    – Neem de tijd om je ‘spreekplek’ eigen te maken. Laat je publiek daar gerust mee helpen. Schuif samen even die tafel aan de kant waar de organisator je achter heeft bedacht. Of ga midden tussen de groep staan en vraag ze hun stoel naar jou te draaien zodat je midden in de kring staat. Klim desnoods van het toneel af. Vraag of iedereen je hoort en ziet. Ontspanning nodig in de groep? Maak vooraf excuses aan wie vooraan zit voor het geval dat je in de hitte van je verhaal op hun voeten gaat staan. Kijk mensen aan, maak contact en bedank wie je helpt. Dit ‘plaatsmaken’ heeft verschillende functies. Je activeert ingedut publiek als je niet de eerste spreker bent, je ‘daalt naar ze af’ wat het contact persoonlijker maakt omdat je letterlijk bij of tussen ze gaat staan én je raakt er zelf (meer) ontspannen van.

    – Zit iedereen goed? Kijk daar bewust naar. Dan haal je één of twee keer rustig en diep adem. Lekker diep onder in je buik. De onrust ontstaan door het schuiven verdwijnt en alle aandacht is nu op je gevestigd. Dan begin je je verhaal. Graag met de metafoor die Arjan al noemt. Of jouw persoonlijke ervaring, gedachte, droom of wat je dan ook vooraf hebt bedacht.

  11. Fokje Ritsma schreef:

    Goeie tips Arjan. Ik voeg er graag nog één aan toe. Koop het E-book “Flippower” Het geheim van een krachtige Flip(over) presentatie. Een geweldig E-book vol met goeie uitleg, oefeningen en super voorbeelden. Een echte aanrader.

  12. Roel Peeters schreef:

    Heb je een digitaal bord tot je beschikking (die duiken steeds meer op in vergaderzalen) dan kun je knallen met een PREZI. En als je over jezelf vertelt, doe dat dan in de vorm van een persoonlijk verhaaltje. Iets waarin je eigenheid naar voren komt. Een anekdote, liefst kort geleden. Laat even zien dat er een mens staat, geen professionele spreker.

  13. Wilfred Pathuis schreef:

    Na de 7 tips van @arjanmvos weet ik dat ik het al redelijk presenteerde, paar punten moeten beter! Volgende week valpreventie nog leuker! (via Twitter)

  14. Lydia schreef:

    Wat wordt dit een prachtige verzameling presentatietips. Bedankt allemaal hiervoor. Ik wil er ook nog wel een aan toevoegen. Iets meegeven zoals Rene al aangaf is heel belangrijk. Naast de tips die hij gaf, wil ik de mogelijkheid van een Mindmap geven. Het is beeldend, creatief en geeft een samenvatting van je presentatie. Er zijn prachtige digitale programma’s verkrijgbaar om mooie mindmaps te maken. (via LinkedIn).

  15. Roel schreef:

    Nog een presentatietip: begin met iets persoonlijk, liefst in een verhaalvorm. Iets wat je net hebt gehoord of gezien. Iets wat je opviel bij het binnenkomen. Iets wat je bezighield bij de vraag naar jou presentatie. Toon hiermee betrokkenheid met het publiek of de inhoud. Het voorkomt dat je in de saaiheid van agendapunten of korte inhoud vervalt, het maakt meteen iedereen wakker, het zet jezelf in beweging en er ontstaat betrokkenheid. Roel (via LinkedIn).

  16. Margje van der Lei schreef:

    Hoi Arjan, ik heb genoten van je tips. Dank je voor het delen. Wat bij mij goed werkt, is het van te voren visualiseren van de hele presentatie. Een week lang elke avond even je presentatie doornemen in een visualisatie. Werkt bij mij ;-) groetjes Margje.

  17. Marcel Pronk schreef:

    “Geef geen antwoord op uw eigen vraag”
    Ik mag graag interactief omgaan met mijn cursisten. Tijdens mijn presentaties stel ik daarom regelmatig eerst een vraag voordat ik een onderwerp behandel. De verleiding is groot om na het stellen van een vraag, waarop niet direct antwoord komt, zelf het antwoord te geven. Doe dit niet. D.m.v. hints en een dosis geduld probeer ik de vraag altijd te laten beantwoorden door mijn cursisten. Hiermee hou ik mijn cursisten scherp en mijn presentatie interactief.

    • Arjan Vos schreef:

      @Marcel Bedankt voor je aanvulling. De verleiding is inderdaad groot om zelf (te) snel het antwoord te geven. Wel ben ik van mening dat je er geen spelletje van moet maken en wachten op het juiste antwoord. Ik denk dat je best hints kan geven, maar na de tweede hint toch wel zelf het antwoord moet geven. Deel je deze mening?

      Groet, Arjan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTROLE *