Leestijd: 6 minuten

Een aantal praktische TIPS

Een manier om meer omzet te realiseren is het vinden vinden van nieuwe klanten. Maar je kunt ook kijken hoe je meer kan verkopen aan je bestaande klanten en hoe bestaande klanten je kunnen helpen aan nieuwe opdrachten; mits ze weten wat jij vandaag de dag allemaal doet. En daar gaat het vaak mis. Te veel aandacht wordt vaak besteed aan het binnenhalen van nieuwe klanten en worden de huidige (oude) klanten vergeten.

Onder de aandacht komen van potentiële (nieuwe en huidige) opdrachtgevers hoeft niet altijd ontzettend veel (geld) te kosten. Vaak hoef je alleen maar om een opdracht te vragen. In dit artikel een aantal tips. Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal toe te passen, maar wanneer je er 1 of 2 toepast zorgt dat direct voor meer zichtbaarheid.

Mond tot mond
1.    Zorg dat je familie, vrienden, bekenden en oud-collega’s op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen je bedrijf. Maak ze betrokken bij je bedrijf. Nodig ze zo af en toe uit voor een kop koffie (op je kantoor) en laat voorbeelden zien van je werk. Vertel ook hoe ze het best aan iemand kunnen uitleggen wat jij doet. Weet jouw vader, moeder of broer goed te vertellen wat jij doet? Vaak niet. Leer ze een elevator pitch voor je bedrijf.

2.    Geef personen(klanten) die jou willen aanbevelen iets daarvoor terug. Bijvoorbeeld in de vorm van een korting op je product/dienst. Overweeg om ze een beloning te geven. Binnen iVendo Marketing hebben we daarvoor een speciaal referral-ticket-systeem. We delen unieke en persoonlijke codes uit aan mensen die ons willen aanbevelen. Wanneer deze code wordt ingevoerd, door een nieuwe klant, bij bijvoorbeeld het inschrijven voor een training krijgt de persoon achter de unieke code 1 punt. Bij 5 punten volgt hij of zij een training naar keuze. Maar geef niet alleen klanten een referral-ticket, maar je ook je familie/kennissen en vrienden en geef ze iets daarvoor terug.

Je huidige klanten
3.    Neem contact op met je huidige klanten en stel ze op de hoogte van de werkzaamheden/ projecten waar jij je op dit moment mee bezig houdt. Vraag ook of er wellicht nog iets binnen hun eigen organisatie speelt.

4.    Zet je bestaande klanten eens in het zonnetje en nodig ze uit voor een gratis training, een gratis bijeenkomst. Ze zullen dit enorm waarderen en je bent volledig weer even onder de aandacht. Binnen iVendo Marketing noemen we dit RAOK (Random Act Of Kindness).

5.    Als je veel e-mails verstuurd neem dan een e-mail handtekening op in de het e-mailbericht en verwerk daarin acties, voltooide projecten, netwerk-bijeenkomsten.

6.    Stuur een promotie mee met je facturen. Bezorg je facturen eens op een andere manier. Verras de klant. Stuur bijvoorbeeld een taart, een koek, een goed fles wijn of een gadget mee. Zorg dat je gesprek van de dag bent.

7.    Maak een kalender van je werk die de klant in zijn of haar kantoor hangt. Ook kan dit met een gadget die mensen op hun bureau zetten. Natuurlijk met gedrukt jouw bedrijfsnaam, je telefoonnummer en je URL.

8.    Maak een informatieve poster waar de klant minimaal wekelijks naar kijkt, omdat het inspireert, omdat er tips op staan uitgewerkt. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar maak het van waarde.

Onder de aandacht
9.    Ga naar evenementen die betrekking hebben op je branche en je interesse. Ook je (potentiële) klanten zullen daar zijn vanuit dezelfde interesse. Presenteer jezelf als
expert en kijk wat je voor een ander kunt betekenen.

10.    Ga 1 keer per week de deur uit en ontmoet nieuwe mensen. Onder het motto “het geld ligt op straat’.

11.    Biedt een gratis seminar/webinar aan en deel je kennis. Deel je kennis en mensen willen meer weten. Als je je kennis deelt geef je daarmee aan dat het niet zozeer gaat om DE kennis maar om de TOEPASSING van die kennis. En daarvoor moeten ze bij jou zijn.

12.    Doe een stunt die goed is voor je publiciteit. Doe gezamenlijke promotieacties met andere bedrijven. Zorg ervoor dat je een persbericht schrijft en minimaal dat je de krant van je stunt op de hoogte stelt.

13.    Ga naar beurzen waar je klanten een stand hebben. Zoek ze op en ga in gesprek. Je ziet je klanten waarschijnlijk niet wekelijks/maandelijks, ze zullen het enorm waarderen dat je ze komt bezoeken op de stand. Staat jouw klant op een beurs, dan heeft deze vaak ook GRATIS toegangskaarten. TIP!

14.    Sponsor een evenement van een klant en doe werk gratis. Wederom je klant zal het enorm waarderen dat jij helpt. En tevens is het vaak ook nog eens van promotionele waarde voor jouw bedrijf als (hoofd)sponsor.

15.    Neem contact op met mensen/bedrijven waar je al mee samenwerkt en vraag of ze werk kunnen doorsturen waar ze zelf niet meer aan toe komen. Nieuwe opdrachten: soms hoef je er alleen maar om te vragen.

16.    Organiseer een informatiemiddag voor (potentiële) klanten, genodigden, familie/ vrienden/ kennissen en buurtgenoten. Laat zien waar jij je mee bezig houdt en sta open voor vragen. Laat in de uitnodiging al blijken dat je open staat voor vragen, zodat de gasten gericht zullen komen. Als ZZP zorg voor voldoende mensen die je gasten te woord kunnen staan. Laat je gasten niet zomaar gaan, probeer een afspraak te maken om eens verder te praten en nader kennis te maken. Geef altijd iets van waarde weg, bijvoorbeeld een mini-workshop.

Promotie
17.    Laat je logo, je slogan en je URL op je auto zetten. Dit hoeft niet eens zo duur te zijn. Magneetborden die je zo op je autodeuren kunt ‘plakken’ bedrukt met jouw logo etc. is niet zo duur.

18.    Laat bedrijfskleding (met je URL) maken en geef deze aan je medewerkers, je samenwerkingspartners en je familie/kennissen. Zorg ervoor dat ze trots zijn op het MERK, dan stralen ze dat vervolgens ook uit (en dragen dagelijks je kleding). Lopende reclame en TOP ambassadeurs.

19.    Heb altijd visitekaartjes bij je. ALTIJD. Op verjaardagen, trouwerijen (en zelfs op begrafenissen). ALTIJD!

20.    Plaats reacties van je klanten op je website. Zogeheten testimonials. Ze maken je website SOCIAL PROOF. En het geeft je bezoekers de gelegenheid om te lezen wat anderen van jouw product/dienst vinden.

21.    Neem deel aan een beurs en zorg voor voldoende zichtbaarheid en ludieke promotie artikelen (dus geen pennen zoals duizend anderen). Maar iets wat bezoekers op hun bureau zullen zetten of in ieder geval een aantal dagen/weken zullen gebruiken.

Expert
22.    Begin een BLOG en deel je kennis. Schrijf artikelen over jouw onderwerp en publiceer dit op je BLOG en je website. Stuur met Social Media mensen naar je BLOG en nodig ze uit om een reactie achter te laten of suggesties. Quote: Met Social Media wijs je mensen online de weg naar je website/BLOG.

23.    Ga spreken, of geef een presentatie op een netwerk-evenement. Doe dit gratis. Wanneer ze je eenmaal ontdekt hebben als waardevolle/ interessante spreker kun je er ook wat voor vragen. Maar zorg er in eerste instantie voor dat je gaat spreken. Maak het daarbij praktisch en niet te theoretisch. Laat de mensen iets doen en ervaren. Dan laat je een geweldige indruk achter.

Media
24.    Schrijf een persbericht over een verhaal/project dat te maken heeft je bedrijf.

25.    Zet Social Media effectief in. Met Social Media wijs je mensen online de weg naar je voordeur. Wees aanwezig op Social Media websites waar je klanten ook aanwezig zijn. De belangrijkste Social Media websites zijn: LinkedIn, Facebook, WordPress en Twitter.

26.    Organiseer een wedstrijd.

Vindbaarheid
27.    Maak je website optimaal vindbaar op (zoek)woorden waarmee je potentiële klanten naar je oplossing zoeken. Zorg voor een goede vindbaarheid zodat zoekmachines je website weten te vinden en deze hoog in de zoekresultaten plaatsen.

28.    Zorg ervoor dat je veel links krijgt van andere websites die verwijzen naar jouw website. Belangrijk daarbij is dat de link beschrijft wat je doet. Dus niet je bedrijfsnaam maar eerder je product en dienst.

29.    Zet Google Adwords eens in voor lokale zoekvragen. Vaak genoeg krijg je een €50 of €75 tegoedbon van Google om Adwords eens geheel vrijblijvend te proberen. Maar hier gebruik van.

30.    Zorg niet alleen voor een geweldige vindbaar op het internet. Zorg er ook voor dat mensen je weten te vinden wanneer ze op zoek zijn naar jouw expertise. Hoe? Pas bovenstaande 29 TIPS toe!

Heb je zelf nog andere suggesties of vernieuwende ideeën? Laat je reactie hieronder achter.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

2 Comments

  1. Bertus Watering schreef:

    Ik mis 3 belangrijke punten: 1. Aandacht
    2. Aandacht
    3. Aandacht

    Je geeft allerlei goede tips om aandacht van de (potentiele) klant te KRIJGEN,, bv laten zien wat je doet, maar ik zou meer energie steken in het aandacht GEVEN naar die klant. Wat houdt hem bezig, wat is zijn probleem, waarmee kan je helpen.