website tips vindbaarheid online verkoop
Leestijd: 6 minuten

Wat denken je bezoekers?

Het is belangrijk te voorkomen dat je websitebezoekers een vraagteken boven hun hoofd krijgen. Alles moet in één overzicht duidelijk zijn. Of ze nu je Homepage bezoeken, een bestelling plaatsen of zich inschrijven voor een training. Alles moet direct duidelijk zijn. De bezoekers die jouw website voor het eerst bezoeken hebben 5 vragen in hun hoofd. Deze 5 vragen moeten in één oogopslag beantwoord worden.

Beantwoord jij de vragen van jouw websitebezoekers?

5 vragen waar jouw websitebezoekers antwoord op willen hebben:

1. Waar ben ik?
2. Wat hebben ze hier? (aanbod)
3. Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?
4. Wat wordt er van mij verwacht?
5. Waar moet ik beginnen?

In dit artikel gaan we in op twee teksten die deze 5 vragen beantwoorden.

1. WELKOM TEKST. Het is de eerste tekst die je leest op de Homepage van een website. In deze tekst staat waarom je bezoekers bij jou moeten zijn en niet bij een ander. Ook staat in deze tekst in het kort je aanbod.

2. TAGLINE. Vaak staat de tagline dicht bij het logo. Het geeft de essentie van het bedrijf/ de website aan. Meestal is de tagline maar enkele woorden of één zin lang. Het is vaak één van de eerste dingen die je ziet op de Homepage van een website. Ook is vaak in de tagline een Unique Selling Point (USP) verwerkt. De tagline vertelt je websitebezoekers waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij een ander (punt 3).

1. WELKOM TEKST

We zien het nog (te) vaak staan: ‘Welkom op de website van ……..‘.
Wat zegt dit zinnetje nu? Dat je op de website van Bedrijf X bent en dat je welkom bent. Maar wisten we dat niet al? Je hebt je bezoeker al laten weten dat hij op jouw website is aangekomen. Daarom staat je logo bovenaan de pagina. (Vraag 1. Waar ben ik?). Bezoekers van je website voelen zich niet welkom door het woord WELKOM maar door:

  • snel vinden wat ze zoeken;
  • direct zien wat ze moeten doen;
  • weinig hoeven lezen om verder te klikken.

Geen WELKOM maar een informatieve tekst!

Op welke manier verleidt de Homepage van jouw website bezoekers om verder te kijken? Vaak gaat de tekst op de Homepage niet verder dan een welkomwoord en korte introductie van het bedrijf. Maar is dit wel de beste manier om de interesse van een bezoekers – lees: een potentiële klant – te wekken?

Veel bezoekers komen tegenwoordig via zoekmachines niet op de Homepage binnen, maar op een pagina die de informatie bevat waar ze op zochten. We noemen dit Landingspagina’s. Toch komen er ook veel bezoekers binnen via de voordeur: de Homepage.

De ruimte op een webpagina is schaars. Zeker bij de Homepage moet je je bezoekers niet teveel willen vermoeien met informatie die ze minder interessant vinden. Hoe boeiend de visie en de geschiedenis van een bedrijf ook mag zijn, je websitebezoekers komen naar je website om een taak uit voeren. Op de Homepage van je website staan dan ook deze taken. Bewaar de visie, missie en historie van je bedrijf voor een aparte pagina. Wat kunnen bezoekers op jouw website halen? Welke producten en diensten biedt je aan? (Vraag 2. Wat hebben ze hier?).

De paginatitel op de Homepage. De titel van de pagina staat direct boven de inhoud in een groot lettertype en een opvallende (afwijkende) kleur ten opzichte van de overige tekst. Het moet direct duidelijk zijn dat het een titel is. Net als bij een krantenartikel is direct duidelijk wat de titel is. Groot en Opvallend. Zorg voor een krachtige tekst, bijvoorbeeld een belofte, het onderscheidend vermogen van je bedrijf of het resultaat van het gebruik van jouw product of dienst. (Vraag 3. Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders? Stel de (mogelijke) behoefte van de bezoeker centraal. Dus niet.. Welkom op de website van…..

De tekst. De hoofdtekst op de Homepage zal deze maken of breken. Plaats niet te weinig tekst. Wanneer je weinig tekst plaatst heb je ook weinig mogelijkheden om je bezoekers te overtuigen dat jij voor hem de oplossing hebt. Benoem je dienstverlening/ je producten. Stel jezelf de vraag: Wat zijn de twee á drie HOOFDTAKEN van mijn website? Benoem deze op de Homepage. In het geval van de website van iVendo Marketing zijn de twee hoofdtaken: ontwerpen en ontwikkelen van effectieve bedrijfswebsites en het verzorgen van praktische trainingen. Deze twee staan dan ook op de Homepage vermeld. Het maakt de bezoeker direct duidelijk wat ons aanbod is en wat ze kunnen halen. (Vraag 2. Wat hebben ze hier?).

Call to Action. (Wat wordt er van mij verwacht? (Vraag 4). De Homepage is belangrijk als eerste indruk van je website, maar het zijn vaak de vervolgpagina’s die zorgen voor omzet. Bijvoorbeeld pagina’s waar bezoekers van je website zich kunnen inschrijven voor een training of het aanschaffen van een product. Verleid je bezoekers daarom met DUIDELIJKE (VISUELE) LINKS (Vraag 5. Waar moet ik beginnen?) in de tekst op je Homepage om verder te klikken naar een andere pagina binnen je website.

Voorbeeld:

  • Wil je meer doen in minder tijd? Bel ons vandaag nog op 012 345 6789.
  • Profiteer van ons introductieaanbod en vraag een offerte aan.

2. TAGLINE

Waarom is een tagline zo belangrijk?
Je websitebezoeker kan door je tagline direct beslissen of je website voor hem relevant is. Een logo kan niet praten, een tagline wel. Het vertelt je websitebezoekers:

  • De reden van het bestaan van je organisatie.
  • Wat jouw onderscheidt ten opzichte van je concurrentie.
    (Punt 3. Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders?)
  • Je belangrijkste Unique Selling Point (USP).
  • Wat de bezoeker van jou kan verwachten.

Hoe schrijf je een goede tagline?

  • Houd je tagline kort en krachtig. Eén of enkele woorden.
  • Maak duidelijk waarom ik op jouw website moet zijn.
  • SCHRIJF NIET IN HOOFDLETTERS, DAT IS SLECHT LEESBAAR.
  • Denk eraan om je belangrijkste zoekwoord in je tagline te zetten.
  • Zorg ervoor dat je tagline in de HTML-code voorkomt en dat het geen GIF of JPG is.
  • Zet geen punt aan het eind. De tagline is niet het einde, maar juist het begin.

Een goede vraag die je jezelf kan stellen bij het bedenken van een tagline is: Wat doet dit bedrijf (/website)? Bij de tagline gaat het niet zozeer om reclame maken voor jezelf maar meer om usability: direct duidelijkheid geven.

Voorbeelden van een tagline:

  • Persoonlijke cadeaus voor elk moment (personalgifts.nl)
  • Wekelijks de achtergronden van het nieuws (Elsevier)
  • Laat uw marketing effectief zijn (iVendo Marketing)
  • Broadcast Yourself (YouTube)

Verwar de tagline niet met de payoff/slogan:

  • Zo! (Bavaria)
  • Slim bezig (C1000)
  • I’m Lovin’ It (McDonalds)
  • Connecting people (Nokia)
  • Everyday low pricing, high service (BCC)
  • Steeds versassend, altijd voordelig (Kruidvat)

De payoff / slogan hebben een andere functie namelijk: branding.

Een tagline is waardevol voor je bedrijfsidentiteit mits je het goed inzet. Gebruik een tagline niet als lapmiddel omdat je bedrijfsnaam en je website te vaag zijn. Of erger nog, roep met je tagline niet juist meer vragen op. Stel dat je niet zou weten dat Philips een elektronicaconcern is, zou de tekst ‘sence and simplicity’ je dan vertellen wat dit bedrijf doet? Nee! Omdat het een payoff/slogan is en het gericht is op branding en niet op usability. Nogmaals: Bij de tagline gaat het niet zozeer om reclame maken voor jezelf maar meer om usability: direct duidelijkheid geven.

Een tagline: simpel en kort!

Wat is jouw korte – simpele zin – die je websitebezoekers laat weten wat jij doet en waarom ze juist bij jou moeten zijn? Wat is de tagline van jouw website? Deel het met ons en reageer eventueel op eerdere berichten.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.