meer bezoekers seo
Leestijd: 6 minuten

Maak van online bezoekers je klanten!

Als ondernemer is je website één van de belangrijkste kanalen van je online marketingmix. Je website staat namelijk 24 uur per dag en 7 dagen in de week paraat om (nieuwe) klanten te voorzien van informatie. Helaas worden onderstaande fouten veel gemaakt met betrekking tot de website. In dit artikel 6 redenen waarom je website geen (nieuwe) klanten brengt.

1. Bezoekers lezen je website niet, maar scannen deze.

De gemiddelde bezoeker van je website heeft weinig geduld. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar de inhoud van de pagina over gaat. Het onderwerp. Zet deze in een grote (H1 opmaakcode) KOP en maak deze afwijkend van kleur. Verwerk hierin het zoekwoord waar de bezoeker naar op zoek is. Doordat de KOP afwijkend is van kleur en relatief groter is dan de tekst, wordt deze snel opgemerkt.

Je bezoekers scannen razend snel je website en merken nu de grote KOP op en gaan lezen omdat de KOP gaat over waar ze naar op zoek zijn. Bezoekers lezen je website niet, maar scannen deze. We lezen ook geen krant, maar scannen de krant en stoppen met scannen wanneer de KOP ons aanspreekt. Pas dan en niet eerder lezen we de inhoud van een artikel. Maak daarom je (tussen)kopjes dan ook scanbaar en verwerk hierin (zoek)woorden. Spreek de taal van je website bezoekers.

2. Te langzaam

Zorg ervoor dat je website snel laadt. Want als jij net de aandacht te pakken hebt van je bezoeker, haakt deze direct weer af wanneer je website te traag is. Wees dus beperkt in het gebruik van (grote) foto’s en afbeeldingen. Vormgeving trekt de aandacht, inhoud verkoopt.

3. Waar is de verkoper?

Een andere veel gemaakte fout is dat vaak vergeten wordt om van bezoekers zogeheten leads te maken. Je moet communiceren met je bezoekers, dus zorg dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, dat ze je gaan volgen op Twitter of communiceren via andere communicatiekanalen. Dus zorg dat deze marketingmiddelen aanwezig zijn.

Zorg er ook voor dat je helder de GEWENSTE ACTIE voor ogen hebt. Wat wil je dat bezoekers gaan DOEN wanneer ze op je website zijn? Zet je gewenste daar neer waar je bezoekers is met zijn of haar aandacht. Dus onderaan elke tekst staat de GEWENSTE ACTIE.

Wil je dat bezoekers zich aanmelden voor een training? Of wil je dat ze hun contactgegevens achter laten? Zet dat daar dan neer, waar je bezoeker is met zijn of haar aandacht. Dus onderaan de tekst. Op deze manier kan de bezoeker de GEWENSTE ACTIE uitvoeren op de plek waar de bezoeker is en hoeft niet eerst naar boven te scrollen. Dus GEWENSTE ACTIE op ELKE pagina (lees:elke pagina) en niet alleen onder een menu-knop CONTACT, of alleen standaard op een vaste plek op de website, maar onderaan elke tekst.

Schrijf ACTIEF! Bedenk goed dat jij en de bezoeker exact hetzelfde doel voor ogen (moeten) hebben. Wanneer je een training wilt verkopen op je website, is de GEWENSTE ACTIE dat bezoekers zich gaan inschrijven voor die training. Wat denk je dat het doel is van je bezoeker? Ze komen niet voor niets op je website (vanuit zoekmachines), ze willen zich inschrijven voor de training, wanneer de inhoud (de tekst) hen aanspreekt. Stuur de bezoekers dus naar de GEWENSTE ACTIE en schrijf ACTIEF. Vaak lezen we regels als: “Breng ons eens geheel vrijblijvend een bezoek en laat je verrassen”. “Mocht u bij ons in de buurt zijn breng ons dan eens een bezoek en laat u verrassen”. Nogmaals, de bezoeker en jij hebben dezelfde GEWENSTE ACTIE voor ogen, de bezoeker is niets voor niets op je website.

Conversie voorbeelden:
Overtuigd dat ‘uw zoekwoord’ waardevol is? Meld u dan vandaag nog aan voor de ‘uw zoekwoord’ training. Of: Overtuigd dat ‘zoekwoord’ waardevol is? Bel ons nu op (050) 210 10 14. Of: Breng ons vandaag nog een bezoek en laat u verrassen door het geweldige geluid van BOSE. Ons adres: Kieler Bocht 5, Groningen. Dus je adres/telefoonnummer op DEZE PLEK, anders is je bezoeker verplicht weer naar boven te scrollen en te klikken op het menu-item CONTACT. Te veel moeite en je haalt de aandacht van je bezoeker weg daar waar hij of zij overtuigd is van je product/ dienst. De GEWENSTE ACTIE op de plek waar de aandacht is van je website bezoeker.

4. Laat je niet afleiden

Als je een product of dienst verkoopt waar een klant voor moet gaan betalen, dan is het zeker niet aan te raden om advertenties op je website te zetten. Tenzij het je verdienmodel is moet je advertenties vermijden, zeker op je bedrijfswebsite. De kans is groot dat je bezoekers zich er aan gaan irriteren. Ook is het af te raden om in de tekst (hyper)links op te nemen naar andere pagina’s. De bezoeker wil er op klikken, omdat hij/zij nieuwsgierig is wat er achter staat, en dat weerhoudt hem/haar ervan de GEWENSTE ACTIE uit te voeren.

5. Verkoopdokter

Natuurlijk wil je de klant over je bedrijf vertellen en over je producten en diensten informeren. Maar het is belangrijk teksten voor je website te schrijven die het perspectief van je klant benaderen. Zorg dus niet dat jij/ je product/ je dienst/ je bedrijf het middelpunt in de teksten bent, maar de klant. Zoals we al eerder hebben behandeld is het belangrijk dat de KOP van de pagina het zoekwoord bevat waarnaar je bezoeker op zoek is.

Daarnaast is het belangrijk te achterhalen of je product/dienst dat gene is waar je bezoeker naar op zoek is. Net als een dokter, stel je eerst een aantal vragen. De dokter vraagt: “Doet het pijn als ik hier druk? Doet het pijn als ik hier druk? Doet het pijn als ik hier druk?”. Het zou namelijk vreemd zijn dat de dokter bij binnenkomst direct al het recept voor je uitschrijft, zonder dat hij weet waar je last van hebt. Het is dus belangrijk je bezoekers vragen te stellen. En dan bij voorkeur vragen waar ze JA op antwoorden. Op deze manier zorg je ervoor dat bezoekers de tekst gaan lezen. Ik noem deze teksten ook wel ‘jaknikkende webteksten‘.

Voorbeeld:

LinkedIn Training.
U bent op zoek naar een LinkedIn Training? Wilt u ook actief zijn op LinkedIn? Een LinkedIn profiel die optimaal vindbaar is wanneer mensen zoeken naar uw expertise? JA! JA! JA!

Opbouw WEBTEKST a.d.h.v. de verkoopdokter:
1. Onderzoek (vragen stellen > JA!)
2. Diagnose (inhoud dienst/product)
3. Recept (GEWENSTE ACTIE > Inschrijven/ kopen).

Met het AIDA-principe in gedachten:

ATTENTION: Grote KOP met zoekwoord.
INTEREST: Vragen stellen > JA!
DESIRE: Inhoud dienst/product.
ATION: Gewenste ACTIE.

6. Geen vermelding van tarieven

Het is belangrijk richtprijzen aan te geven of tarieven met een marge als je geen vast tarief hebt. Het is voor de bezoeker erg prettig om te weten wat het kost. Wees transparant. Dit zorgt voor vertrouwen. Als je het op de website zet zul je minder tijd besteden in het uitbrengen van offertes of het informeren van bezoekers die eigenlijk voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Uit onderzoek blijkt dat wanneer de online concurrent die tarieven op de website heeft vermeld eerder van een bezoeker een klant maakt, dan wanneer het niet vermeld wordt. Het kost de klant namelijk een extra handeling om erachter te komen wat het kost.

Een oproep tot ACTIE kan een simpele oneliner zijn om je bezoeker te verleiden om verder te klikken of tot een andere (de gewenste actie) actie over te gaan. Bijvoorbeeld: Schrijf je in voor de praktische LinkedIn Training en ontvang persoonlijke feedback op je LinkedIn profiel. Of: Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het GRATIS e-book met 25 TIPS over een effectief LinkedIn profiel. Door iets weg te geven trigger je je bezoekers om zich in te schrijven, om de gewenste actie uit te voeren.

Bovenstaande in de praktijk brengen? Volg de praktische training ‘schrijven van effectieve webteksten‘.

Hoe maak jij van je website een klantentrekker? Hoe zet jij bezoekers om in klanten? Hoe laat je bezoekers van je website uiteindelijk iets kopen of jouw diensten afnemen? Laat het ons weten en laat je reactie hieronder achter.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.