seo blog
Leestijd: 3 minuten

Zorg dat je een sitemap hebt!

Als website / webshop eigenaar heb je vast gemerkt dat het een tijdje kan duren voordat je webpagina’s door Google wordt opgenomen in haar zoekresultaten. Dit proces heet ook wel indexeren. Hoe zorg je er nu voor dat Google snel weer op je website / webshop komt om de nieuwe pagina’s/content te indexeren voor een optimale vindbaarheid?

Zorg voor een sitemap op je site

Het kan dus een tijdje duren voordat Google weer op je site komt om alles (opnieuw) te indexeren. Stel je hebt een nieuw product of dienst online gezet en je bent hierop (nog) niet vindbaar. Dat wil je natuurlijk niet! Je wilt dat Google direct langs komt. Je kunt dit probleem gemakkelijk oplossen door geautomatiseerd een zogenaamde “sitemap” aan Google door te sturen.

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een uittreksel/overzicht van je volledige website. In een sitemap zie je in één overzicht alle url’s van jouw website staan. Een voorbeeld van zo’n sitemap is deze sitemap van onze website.

Het is een volledig geautomatiseerde sitemap. Ik hoef dan ook niet telkens als ik een nieuwe blog schrijf maak mijn sitemap bij te werken, dat gaat automatisch.

Wanneer jouw website of webshop in WordPress is gebouwd dan kun je hier verschillende zogeheten plug-ins voor gebruiken. Degene die ik aanraad is de Google XML Sitemaps Plugin.

Je kunt op je website of webshop eventueel een linkje naar je sitemap maken zodat niet alleen je bezoekers maar ook Google via één muisklik een totaaloverzicht van je website te zien krijgt. Zo geef je de onderliggende pagina’s op je website wat extra waarde mee voor een betere vindbaarheid.

Stuur de sitemap naar Google!

Je kunt gaan zitten afwachten totdat Google op je website langs komt om je website te indexeren en eventueel nieuwe pagina’s op te nemen. Een snellere manier om Google uit te nodigen op je website of webshop is het opsturen van je sitemap

Via Google Webmastertools kun je jouw sitemap naar Google sturen. Je hoeft dit (zelfs bij een automatisch gegenereerde sitemap) maar eenmalig te doen.

Google WebmasterTools

Ga naar Google Webmastertools en meld je aan met je Google account. Wat belangrijk is is dat Google zeker weet dat jij de eigenaar bent van de URL waarvoor je de sitemap aanmeld. Dit controleert Google d.m.v. een verificatie. Hier zijn drie manieren voor. Wanneer je reeds Google Analytics gebruikt op je site is deze verificatie de makkelijkste. Een andere manier is een bestandje via FTP naar je site uploaden en op deze manier laten weten dat jij de eigenaar van de site bent.

Wanneer de verificatie gelukt is dan hoef je alleen nog maar te wachten totdat Google je sitemap heeft verwerkt. Zodra dat gebeurt is zijn al je url’s (dus van je pagina én blogberichten) bekend bij Google en ga je zien dat je nieuwe blogposts en pagina’s ook vrij snel geïndexeerd zullen gaan worden.

Succes! Als je vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op.

Fijne dag, Arjan Vos

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.