Zelf een QR code maken - QR codes in je marketing
Leestijd: 6 minuten

De koppeling tussen analoog en digitaal

Iedereen heeft ze weleens gezien. Vreemde vierkante afbeeldingen, die eruit zien als een mislukte kruiswoord-puzzel. Sinds enige tijd kom je steeds vaker zogenoemde QR-codes tegen. Je vindt ze op posters, in advertenties, in tijdschriften en andere reclame uitingen. Waar worden QR-codes nu eigenlijk voor gebruikt? En waar kan jij ze voor gebruiken in jouw marketing? In dit artikel leg ik uit wat QR-codes zijn en hoe je deze kunt gebruiken.

#1 Wat is een QR-code?

De QR-code is in 1994 uitgevonden door het Japanse bedrijf Denso, een onderdeel van Toyota, en werd gebruikt om informatie te verkrijgen van auto-onderdelen.

Een QR-code is een vierkante barcode die gescand kan worden met een mobiele telefoon, een Smartphone. QR staat voor ‘Quick Response’. En door de QR-code te scannen wordt deze omgezet in bijvoorbeeld tekst of word je direct doorverwezen naar een internetadres. Maar waarom zouden we nu QR-codes moeten gaan inzetten in onze marketing?

#2 Waarom een QR-code?

Een domeinnaam intoetsen op een mobiele telefoon is vaak lastig. Een QR-code is geschikt om bijvoorbeeld (mobiele)websites toegankelijk te maken voor een breed publiek. Het grote voordeel van QR-codes is dat je zelf de ACTIE achter de QR-code kan plaatsen. Je hoeft enkel de QR-code te scannen en je wordt doorverwezen naar de juiste (landings)pagina. Met daar aanwezig bijvoorbeeld meer achtergrond,- aanvullende informatie over het product. Informatie die vervolgens gedeeld kan worden met je vrienden(netwerk), maakt – in onze ogen – een QR-code een krachtig marketinginstrument.

Voordelen van de QR-code:

  • Effectief en krachtig communicatiemiddel;
  • Directe interactie met potentiële klanten;
  • Eenvoudige stap naar mobiele marketing;
  • Maakt respons op geprinte media meetbaar.

#3 Hoe werkt een QR-code?

Je scant een QR-code, door met de ingebouwde camera van je mobiele telefoon over de QR-code te gaan, zodat deze volledig in beeld is. De QR-code reader leest de QR-code en zet deze om in tekst of bijvoorbeeld een internetadres. Wanneer het een internetadres betreft, wordt deze direct geopend in de webbrowser van je telefoon.

#4 Welke acties kun je met een QR-code laten uitvoeren?

  • Standaard tekst tonen op het scherm
  • Website URL bezoeken
  • Telefoonnummer bellen
  • SMS bericht verzenden
  • E-mailbericht vesturen
  • E-mailadres opslaan
  • Contactgegevens delen
  • Google Maps locatie tonen
  • Wifi Login (alleen voor Adroid)
  • Social Media (b.v. LinkedIn, Facebook, Twitter)
  • YouTube Video bekijken

#5 Hoe maak je een QR-code?

Op het internet zijn verschillende GRATIS programma’s te vinden waarmee je in enkele seconden al een QR-code kunt maken. Persoonlijk vind ik de website van http://www.qrstuff.com de meest eenvoudige en gebruiksvriendelijke. Je kiest één van bovenstaande gewenste acties en je vult de gevraagde gegevens in (bijvoorbeeld een URL naar een specifieke webpagina). De QR-code die op de website van http://www.qrstuff.com automatisch wordt gegenereerd verschijnt in beeld en kun je vervolgens opslaan op je computer. Vervolgens kun je deze QR-code gebruiken in bijvoorbeeld je drukwerk, e-mailberichten, websites etc..

#6 QR-code in je marketing

De gedachte achter een QR-code is te zorgen voor een eenvoudige en snelle schakeling tussen mediakanalen. Vaak is dat van offline naar online. Er zijn vele toepassingen van QR-codes te verzinnen (direct mailing, T-shirts, entreebewijzen, magazine, brochure, bedrijfsauto, beursstand, visitekaartje, relatiegeschenk, e-mailhandtekening, website).

“QR-codes bieden interactieve marketing- en verkoopmogelijkheden”.

Om succesvol QR-codes in je marketing te verwerken is het belangrijk om je doelgroep te begrijpen, heldere doelen te stellen en (meer)waarde te bieden. Ik zal hieronder een paar voorbeelden noemen. Natuurlijk is het belangrijk hier zelf over na te denken. Wie is je doelgroep? Wat is doel met QR-codes in je marketingcampagnes en hoe zorg je voor activiteit? Welke (meer)waarde bied jij je potentiële klanten?

Je doelgroep begrijpen:

  • Beschikt je doelgroep over een Smartphone?
  • Heeft je doelgroep uitleg omtrent de QR-code?
  • Is je doelgroep aanwezig op internet?

Heldere doelen stellen:

  • Leads genereren;
  • Vergroten van je e-maildatabase;
  • Vergroten van het aantal bloglezers;
  • Zorgen dat ze je gaan volgen op Social Media.

(meer)waarde:

  • Iets te winnen;
  • Geef een kortingscode;
  • Gratis e-book downloaden;
  • Bekijk een slideshare/ powerpoint;
  • Productdemonstraties (+kortingscode);
  • Geef VIP toegang tot bijvoorbeeld een evenement.

Wanneer je geen (meer)waarde levert met je QR-codes, dan zorgt dat ervoor dat je potentiële klanten minder snel geneigd zijn om ze te scannen in de toekomst. Bied ALTIJD (meer)waarde wanneer een potentiële klant de moeite neemt je QR-code te scannen. ALTIJD!

#7 Praktische QR-code toepassingen

Een aantal QR-code toepassingen uit de praktijk:

1.    Een poster of flyer voorzien van een QR-code die verwijst naar een (mobiele) webpagina met meer (aanvullende/achtergrond) informatie over het onderwerp.

– Bijvoorbeeld als makelaar die de QR-code plaatst op de flyer van een woning. Bij het inscannen van de QR-code komen geïnteresseerden direct op de webpagina van de betreffende woning. Met alle achtergrond,- en aanvullende informatie van deze woning. En wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden om direct een afspraak te maken om de woning te bezichtigen. En bijvoorbeeld de mogelijkheid om de webpagina van de woning te delen met zijn of haar online netwerk.

– Bijvoorbeeld als opleidingsinstituut die een QR-code plaatst op de flyer/ advertentie van een bepaalde opleiding. Bij het scannen van de QR-code ontvangt de  geïnteresseerden meer informatie. Er wordt bijvoorbeeld de mogelijkheid geboden om direct contact op te nemen of zich in te schrijven voor de betreffende opleiding. En de mogelijkheid om de webpagina te delen met zijn of haar online netwerk.

2.    Een QR-code plaatsen bij een product in de etalage. Op deze manier kunnen geïnteresseerden de QR-code scannen en op de website het product bestellen. Bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat of na sluitingstijd. Of een QR-code plaatsen op het product met een link naar de website waarop informatie staat over de producteigenschappen/details. Op deze pagina kan bijvoorbeeld ook een kortingscode aangeboden worden, of de webpagina delen met je vrienden(netwerk).

– Bijvoorbeeld op de doos van een pizza. Bij het inscannen van de QR-code kan bijvoorbeeld de pizza, de bezorger en de pizzeria beoordeeld worden. Op deze manier wordt er een dialoog gestart met de klant. En natuurlijk weer de mogelijkheid om de pizza aan te bevelen bij zijn of haar vrienden(netwerk).

– Bijvoorbeeld in een museum waar een QR-code kan worden gescand bij een object. En er volgens meer informatie in de vorm van tekst, afbeeldingen en video (bijvoorbeeld biografie) word getoond over de auteur.

3.    Een QR-code op de achterkant van je visitekaartje die verwijst naar een (mobiele)webpagina waar meer (aanvullende/achtergrond) van de betreffende persoon staat. Wanneer daar een contactformulier wordt geplaatst kan eenvoudig contact worden opgenomen. Of een QR-code met een link naar een Social Media pagina, bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel / Twitter-account. Met slechts één druk op de knop kan je potentiële klant volger worden van je onderneming / persoonlijk profiel op Social Media.

Dit zijn zomaar een aantal praktische toepassingen van de QR-code. Met een QR-code is het mogelijk om printuitingen meetbaar te maken. Het is mogelijk om te meten hoe vaak de QR-code is gescand en welke acties er volgens op een website zijn uitgevoerd. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van printcampagnes. Deze resultaten gecombineerd met de Google Analytics geeft informatie waarmee de campagne, de uiting en de website geoptimaliseerd kan worden.

QR-codes zijn vooral bedoeld voor mobiele internetgebruikers. Zorg er dus voor dat de URL die achter de QR-code zit, verwijst naar een mobiele internetpagina en niet naar een desktop-internetpagina. Maak het de lezer zo eenvoudig en duidelijk mogelijk en laat hem niet allerlei extra handelingen doen om de extra informatie in beeld te krijgen.

Zelf je QR-code maken!

Adverteer je bijvoorbeeld in een tijdschrift? Of heb je drukwerk? Plaats dan een QR-code met een relevante actie. Zorg daarbij ALTIJD voor (meer)waarde! Stuur je lezers direct door naar je website met extra informatie, een productvideo/ demonstratie, tips of andere digitale informatie die de advertentie kracht bij zet.

Het is eenvoudig zelf een QR code te maken. Ga naar http://www.qrstuff.com en maak je eerste QR-code. Meer weten? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag om QR-codes een zichtbare en actieve plaats te geven in je marketing.

Heb jij al ervaringen met het inzetten van QR-codes, of zie je de QR-code juist helemaal niet als onderdeel van je marketing? Laat je reactie achter en reageer eventueel op eerdere reacties.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.