Leestijd: 3 minuten

Social Media is een nuttige investering

Hoewel Social Media gezien wordt als een nuttige investering. Vaak met als doel meer naamsbekendheid, meer omzet, meer winst. Toch is het doorgaans nog altijd de bedrijfswebsite waar ‘het echte werk’ in gang wordt gezet. Op de bedrijfswebsite gaan bezoekers zich uiteindelijk inschrijven, aanmelden of een aankoop doen. We zeggen het vaak dat je met Social Media bezoekers online de weg wijst naar je voordeur. Altijd met tussenkomst van je website!

In dit artikel geven wij 5 tips om je bedrijfswebsite ook meer een menselijk social karakter te geven.

1. Voeg Social Media knoppen toe.
Wanneer je op je bedrijfswebsite Social Media knoppen toevoegt houd je de communicatielijnen nog lang open nadat je bezoekers van je website zijn verdwenen. Je moet ervoor zorgen dat ze je gaan volgen of fan worden door de Social Media knoppen. Op deze manier blijft je bezoeker betrokken bij jouw communicatie. Zorg ervoor dat wanneer ze op je Social Media netwerken terecht komen, dat je ze wel weet te boeien, anders ben je ze alsnog kwijt.

2. Voeg Social Sharing knoppen toe.
Social Sharing knoppen zijn anders dan Social Media knoppen. Met Social Sharing knoppen creëer je namelijk de mogelijkheid om jouw websitebezoekers content/ pagina’s van je website te laten delen. Delen met hun netwerk, met hun vrienden. Wanneer jij een commercieel bericht via bijvoorbeeld Twitter verstuurd is dat 100% reclame. Wanneer mensen uit jouw netwerk. of websitebezoekers datzelfde bericht doorsturen is het geen reclame maar een 100% aanbeveling. Een aanbeveling aan hun vrienden! En aanbevelingen van vrienden zijn waardevol en altijd waar! Hetzelfde bericht heeft dus een compleet andere lading.

3. Voeg een blog / kennisbank toe.
Er is geen snellere manier om jouw (toegevoegde) waarde duidelijker te maken dan door kennis te delen waar je mensen normaal voor laat betalen. Kennis delen vinden de meeste ondernemers vaak eng. Stel je voor dat ze met je kennis er vandoor gaan. Maar in mijn beleving kun je nooit zoveel kennis delen dat jij overbodig wordt. Het gaat namelijk niet zozeer om de kennis, maar om HOE je de kennis TOEPAST. Deel je kennis! Zorg voor Social Sharing knoppen op deze kennispagina’s.

4. Voeg referenties toe.
Ik noemde het net al dat aanbevelingen van vrienden waardevol en altijd waar zijn. Maak hier slim gebruik van en plaats referenties op je website. Dat mensen kuddedieren zijn heeft niets te maken met luiheid maar alles met timemanagement. Komen wij in een nieuwe situatie dan kijken we eerst om ons heen hoe anderen reageren. En dit gedrag nemen wij vaak over.

Stel het is vijf voor vijf en je moet nog wat halen van de winkel. De winkel sluit om vijf uur, dus je hebt haast. Bijna rennend baan je jezelf een weg door de drukke straat en plots bots je tegen iemand aan die omhoog staat te kijken. Met misschien wat je gemompel loop je snel door. Maar wat had je gedaan als er vijf mensen omhoog stonden te kijken? Precies ook omhoog kijken.

Staat er bij een product een aantal referenties, dan zal dit de kans vergroten dat ook anderen dit lezen en je product gaan kopen. Want immers aanbevelingen van anderen zijn waardevol en altijd waarheid.

5. Noem aantallen
Mensen houden van dingen waar anderen ook van houden. Dus wanneer ze bijvoorbeeld op jouw website je Facebook fans zien, spoort dat aan om ook fan te worden. Facebook heeft hier een geweldige plug-in voor. Deze plug-in laat ook de foto’s zien van jouw fans. Ook kun je bijvoorbeeld laten weten dat je 750 volgers hebt op Twitter. Hiermee toon je aan dat het zeker de moeite waard is om ook te volgen.

Met aantallen overtuig je mensen onderbewust.

Bijvoorbeeld:

  • Afgelopen maand hebben 165 bezoekers deze pagina bekeken.
  • In 2010 hebben 1250 mensen de Social Media training gevolgd.
  • De laatste 100 Social Media trainingen kennen een tevredenheid van 97%.

Belangrijk is wel dat deze getallen echt zijn en niet bedacht.

Heb jij nog tips en aanvullingen om je website socialer te maken?
Laat dan je reactie achter en reageer eventueel op eerdere berichten.

Fijne dag, Arjan Vos

Patrick Warmelink - iVendo Marketing

Patrick is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Zijn specialisme is online marketing, websiteontwikkeling en zoekmachine optimalisatie. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Naast het geven van trainingen coacht Patrick startende ondernemers die effectief met hun onderneming willen starten.

Meer over – Volg Patrick op Twitter: @warmelink en Google+

Comments are closed.