presenteren met prezi
Leestijd: 5 minuten

Waarom Prezi? Dat lees je in dit artikel.

Ben jij toe aan een vernieuwende manier van presenteren? Wil jij niet altijd standaard een presentatie maken in PowerPoint? Dan is Prezi de tool voor jou. Prezi wordt ook wel de PowerPoint-killer genoemd en dat is niets voor niets!Prezi is vernieuwend, innovatief en interactief.

Waarom Prezi?

Dit zijn mijn 15 redenen om je presentaties te maken in Prezi.

  1. Prezi is GRATIS. De meeste ondernemers worden daar erg blij van. :-) PowerPoint daarentegen is onderdeel van het Microsoft Office-pakket en kost toch algauw 300 euro (Microsoft Office-pakket voor Zelfstandigen).
  2. Prezi is ONLINE. Dat betekent dat waar ik ook ben, ik kan werken aan mijn presentatie.
  3. Een ander groot voordeel t.o.v. PowerPoint is – doordat Prezi online is – dat er met meerdere mensen aan de Prezi-presentatie gewerkt kan worden. Zelfs op HETZELFDE moment! Je zou het eigenlijk eens moeten zien en ervaren om hier een groot voordeel in te zien. Maar dat het een reden is om Prezi te gaan inzetten mag duidelijk zijn.
  4. Je kunt je Prezi-presentatie downloaden op je pc, zodat je deze offline kunt presenteren.
  5. Prezi is eenvoudig te leren. Ook wanneer je niet zoveel ervaring hebt met computers. Met slechts een aantal basistools kun je meest indrukwekkende en interactieve presentaties maken. Al doende word je er steeds handiger in.
  6. Sommigen zien het als nadeel van Prezi t.o.v. PowerPoint maar ik zie het als enorm groot voordeel. In Prezi heb je namelijk de beschikking over een aantal basistools en een beperkt aantal lettertypen. In mijn ogen is het nadeel van het gebruik van PowerPoint dat het meer om de opmaak gaat dan om de inhoud van je presentatie. Veel mensen gebruiken verschillende lettertypen door elkaar heen, laten woorden en beelden al draaiend en met (geluid)effecten binnenvliegen en zetten grote lappen tekst en opsommingen neer op het scherm. De basistools van Prezi laten je vanaf het eerste moment nadenken over de inhoud van je presentatie om je boodschap te ondersteunen en te versterken!
  7. PowerPoint kent een vaste volgorde van dia’s. Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat iemand uit het publiek je een vraag stelde en dat het onderwerp van die vraag pas verderop in je presentatie aan de orde komt. Wat doe je dan? 1. Je geeft antwoordt en moet later in je presentatie bij de betreffende dia vertellen dat je het hier al over hebt gehad. 2. Je laat weten dat de vraag op een later moment beantwoord wordt. In Prezi kun je een (onzichtbaar) pad aanbrengen en daarmee behoud je een verhaallijn in je presentatie. Maar je kunt ook eenvoudig schakelen tussen onderwerpen. En dit geeft mogelijkheid tot interactie met je publiek.
  8. Prezi is VISUEEL en biedt overzicht. De beelden en de woorden versterken en ondersteunen je presentatie. Je hebt geen programma of inhoudsopgave nodig om te laten weten waar je het over gaat hebben. Je verhaal staat visueel op een canvas.
  9. Prezi is een oneindig groot canvas waarop je tekst, afbeeldingen, hyperlinks, grafieken, PDF’s en zelfs eenvoudig (YouTube) video’s kunt plaatsen. Je presentatie kun je zo groot en zo klein maken als wenselijk is.
  10. Je herkent vast wel dat je zelf een presentatie bijwoont en dat je je aanvraagt: “Hoe lang duurt dit nog?” “Hoeveel dia’s gaan er nog komen?” Wij hebben behoefte aan overzicht. Ook jouw publiek heeft behoefte aan overzicht. Een Prezi biedt overzicht! Je werkt namelijk op een groot canvas. Je hele verhaal staat visueel op het canvas. Vanaf het begin van je presentatie is het voor je publiek duidelijk wat er op het programma staat en wat de verhaallijn is.
  11. Met Prezi kun je (ook handmatig) in- en uitzoomen. Je kunt woorden of beelden die echt belangrijk zijn onder de aandacht brengen door deze heel groot te maken. Dit kun je vooraf in je verhaallijn vastleggen of tijdens je presentatie handmatig met je muis doen.
  12. Prezi geeft je creatieve vrijheid. Je kunt je presentatie ontwerpen zoals jij dat wenst.
  13. Als je wel eens aan MindMappen doet voelt Prezi heel natuurlijk. Door de inzet van Prezi begrijpt je publiek de context en de relatie tussen onderwerpen. Prezi biedt de mogelijkheid om te communiceren wie je bent (gedachten/ ideeën / visie). Dat is meer dan alleen maar de inhoud die je wilt overbrengen. Een Prezi zet je publiek in beweging. Je neemt ze mee in je verhaal en je laat ze onderdeel zijn van het verhaal en je presentatie.
  14. Je kunt je Prezi op je website plaatsen waarin je bijvoorbeeld je product of dienst presenteert op een dynamische wijze. Het is toegankelijker dan een video en je websitebezoekers kunnen er in hun eigen tempo naar kijken.
  15. Deelbaar. Het voordeel van Prezi is dat het online te bekijken is. Je hoeft deze dus niet apart te uploaden. Je kunt de link gewoon delen en mensen kunnen op hun manier jouw presentatie terug kijken.

PowerPoint nu passé?

Nee, PowerPoint is niet per definitie nu passé. Ook PowerPoint is een geweldige tool om presentaties mee te maken. Prezi biedt wel meer mogelijkheden tot interactie met je publiek en is vernieuwend. Maar in de kern gaat het erom dat je een dergelijke presentatie-tool ziet als hulpmiddel. Wanneer je een presentatie geeft gaat het om je publiek, je onderwerp en om jou! Zowel PowerPoint als Prezi is slechts een hulpmiddel.

Zelf je eerste Prezi maken?

Wil jij nu meer weten van Prezi en er zelf eens mee aan de slag gaan? Ontdek dan Prezi tijdens de training Creatieve Presentaties met Prezi van iVendo Marketing. In de training van één dagdeel maak jij je eerste Prezi.

Heb je wel eens een Prezi-presentatie gemaakt? Laat ons dan weten hoe je publiek daarop reageerde. Heb je zelf nog meer redenen om Prezi te gebruiken in plaats van PowerPoint laat ook dan reactie achter en reageer eventueel op eerdere reacties.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.