neuromarkleting-psychologische-koopknoppen
Leestijd: 4 minuten

Schrijf woorden die aanzetten tot actie

Het is belangrijk woorden te gebruiken in je commerciële webteksten die klanten graag willen horen en niet die je als schrijver graag wil vertellen. Alleen dan gaan ze doen wat jij voor ogen hebt (de gewenste ACTIE / CTA). Maar wat willen klanten dan precies? Ontdek Psychologische koopknoppen die je door middel van woorden kunt activeren.

Psychologische koopknoppen

Wat willen klanten precies? Als je dit gaat ontleden, kom je al snel uit bij het klassieke rijtje aan basisbehoeften: geld, gezondheid, liefde, macht en status. Het zijn emotionele behoeften zijn die ons aanzetten tot het kopen van een product/ aanschaffen van een dienst. Het onderbewustzijn.

Er is hierover een boek geschreven wat hier heel diep op in gaat: Hot Button Marketing (2006) van Barry Feig. Met deze psychologische verkooptips kun je het effect van woorden (webteksten) verhogen. Lezers aanzetten tot actie omdat jij koopknop indrukt met je woorden.

HB1. Controle
Eigenlijk hebben we niets in het leven onder controle. Dat vinden we moeilijk te accepteren. Daarom zijn we dol op producten/diensten waarmee toch een aantal aspecten van het leven voorspelbaar worden.

Gebruik woorden als:
+ 24/7
+ garanties
+ volg de status van je bestelling
+ vast aanspreekpunt
+ geen opzegtermijn

HB2. Ik ben beter dan jij
We zijn allemaal op zoek naar statusverhogende goederen.

Gebruik woorden als:
+ exclusief
+ bijzonder
+ uniek
+ klasse
+ elite
+ vooraanstaand

HB3. Zelf iets ontdekken
Virals ontstaan door deze koopknop. Wie als eerste iets ontdekt, voelt zich uniek. En genieten ervan om anderen te tippen.

+ verstop een aantal klant,- productvoordelen op onverwachte plaatsen. Bijvoorbeeld als extra op de bedankpagina nadat de koop gesloten is of in de bevestigingsmail na een bestelling. Je geeft daarmee je klant het gevoel dat hij een juiste beslissing heeft genomen.

HB4. Tijdgebrek
Iedereen ervaart tijdgebrek. Drukte.

Gebruik woorden als:
+ simpel
+ automatisch
+ zonder omkijken
+ snel klaar
+ tegelijkertijd
+ tijdbesparend

HB5. Ik wil het beste van het beste
Heeft te maken met veel behoeften tegelijk: luxe, status, kennis, klasse, zekerheid, positief zelfbeeld. Voorbeelden van bedrijven die leven van deze koopknop: Apple, Rolls Royce, Harley Davidson, Bang & Olsen, biologische boeren.

Gebruik woorden als:
+ beperkt verkrijgbaar [schaarste]
+ certificaat van echtheid
+ hoge prijs
+ luxe verpakking
+ lange levensduur

HB6. Iets bereiken
We vinden het leuk om succes te hebben. Bevestiging te krijgen. Iets te winnen.

Gebruik woorden als:
+ ontwerp volgens jouw eigen smaak
+ zelf in elkaar zetten
+ onderscheiding voor beste gebruiker

HB7. Voor iemand zorgen
De behoefte om voor iemand anders te zorgen is misschien welk sterker dan de behoefte aan iemand die voor ons zorgt. Dit raakt het moederinstinct, maar ook mannen hebben deze koopknop.

Gebruik woorden als:
+ veilig
+ gezond
+ leerzaam
+ biologisch
+ milieuvriendelijk
+ geen kinderarbeid
+ maatschappelijk verantwoord

HB8. Opnieuw beginnen
We hebben allemaal dingen gedaan die we liever vergeten. Of waar we ontevreden over zijn. Deze koopknop gaat over de behoefte om te veranderen.

Gebruik woorden als:
+ nieuw
+ start
+ vandaag
+ vanaf nu

HB9. Maak me slimmer
Bij jou wordt op dit moment waarschijnlijk op deze knop gedrukt. Anders had je deze blog waarschijnlijk niet gelezen. We willen ons graag slim voelen.

Gebruik woorden als:
+ tip
+ technieken
+ inzichten
+ advies
+ handboek
+ workshop
+ hands-on

Elke dag verbaas ik me weer over wat wij eigenlijk kunnen doen met onze mind. Als het gaat over DOEN denk je misschien al snel aan iets actiefs, iets bewust. Maar het onderbewust maakt veel beslissingen. Het wordt pas interessant als je bedenkt WIE er wint op het moment dat je bewustzijn en je onderbewustzijn het niet eens zijn. Zo’n moment dat jij een verkooppagina zit te lezen en al een tijdje denkt. ‘NEE ik moet het niet doen..’ en 10 minuten later op het iDeal scherm ziet dat je betaling geslaagd is.

De kracht van een goede verkooppagina (webpagina) zit dan ook niet in de opmaak, AIDA of grote opmaakbuttons. De kracht zit in hoe je het onderbewustzijn kunt sturen met taal.

Vormgeving trekt de aandacht. Het is de inhoud dat verkoopt.

Heb jij liever complimenten over je website of liever veel verkopen van je product/dienst. Vormgeving trekt de aandacht. Het is de inhoud dat verkoopt. TIP! Communiceer de belofte/het resultaat van je product/dienst en koppel het aan één van bovenstaande koopknoppen, voor een optimaal resultaat.

Succes!

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.