Leestijd: 5 minuten

Is jouw website ‘mooi’ of functioneel?

Vandaag de dag hebben we een vertekend beeld van wat ‘mooi’ is. Maar wat ‘mooi’ is, is niet per definitie effectief. We zien dit veel bij websites. Vaak wordt er vanuit gegaan dat wat mooi is, ook aantrekkelijk is voor klanten. We zien tijdens het iVendo Marketing Seminar- een netwerk/ workshopevenement – de meest geavanceerde, prachtige websites vol met bewegende beelden (flash), maar die niet doen wat ze moeten doen: veel bezoekers trekken en van bezoekers klanten maken.

We krijgen vaak het verzoek te analyseren waarom de gewenste stroom aan bezoekers/klanten naar een website niet zo groot is als het bedrijf in kwestie zou willen. Dit zijn de belangrijkste punten die we vaak tegen komen:

1. Mooi gaat voor inhoud
Uiteraard is een mooie website geweldig, maar slechts ondersteunend. In onze ogen trekt vormgeving de aandacht en is het de inhoud wat verkoopt. Heb je weinig tijd om én een mooie website te maken én goede inhoudelijke teksten te schrijven? Ga dan voor inhoud! Bedenk je dat er ook ‘lelijke’ websites zijn die een veel hogere bezoekersaantal hebben en waarbij de conversie (bezoeker wordt klant) ook hoger is.

2. Een website moet zakelijk overkomen
Terwijl iedereen liever zaken doet met een persoon, denken we onze persoonlijkheid weg te moeten houden van onze website. Hoe meer je overkomt als mens, des te aantrekkelijker je bent als dienstverlener. De klant wil weten met wie ze te maken hebben, wie je bent, uit welke mensen je team bestaat. Benoem dit op een plaats op je website, maar laat dit niet de hoofdmoot van je website zijn. Vanuit onze ervaring kan een website wel wat persoonlijker. Bijvoorbeeld een stukje inleidende tekst over de trainer/coach en zijn of haar filosofie.

3. Hoe korter hoe beter
Het is een misverstand dat je alle informatie die een websitebezoeker nodig heeft om een goede indruk van jouw en je dienstverlening te krijgen, in minder dan 200 woorden zou moeten. Een websitebezoeker zoekt herkenning en wil weten of jij zijn of haar probleem snapt en kan oplossen. Deze informatie kun je zelden overbrengen in 200/300 woorden. Daarnaast is een grote(re) hoeveelheid tekst ook voor je vindbaarheid in zoekmachines relevant. Een tekst van 300 woorden is per definitie informatiever dan een tekst van 100 woorden. En sinds januari 2011 is informatief, in de vorm van hoeveelheid tekst, voor zoekmachines als Google zeer relevant.

Duidelijk, maar wat moet je wel doen?

Het is de toon die de muziek maakt.

Maak je tekst relevant en informatief. Zorg dat je schrijft zoals je praat en niemand praat in bullet-points. Het is wel belangrijk voor de leesbaarheid én de vindbaarheid gebruik te maken van bullet-points, maar schrijf deze ook verder uit. Hierdoor worden teksten langer en dus informatiever. En dat is fijn voor bezoekers die op zoek zijn naar een stukje bevestiging en zekerheid. Veel website-eigenaren hebben in een opsomming vaak ‘wij zijn flexibel’, of ‘wij zijn een betrouwbare partner’ staan. TOP! Maar wat heeft de klant daar aan? Het zijn algemene termen die iedereen te pas en te onpas gebruikt. Schrijf je opsommingen verder uit.

Zorg ervoor dat je de alinea-kopjes vetgedrukt (H-kop) en beschrijvend maakt, zodat websitebezoeker die meer op de hoofdlijnen beslissen snel door de tekst heen kunnen. Een bezoeker van je website wil zichzelf herkennen in de tekst. Zorg dus voor informatie over het probleem waar je potentiele klant wakker van ligt. Ook wil de klant graag weten wie jij bent.

Gemiddeld 1% van je websitebezoekers zal direct bij een eerste bezoek klant bij je worden. 99% dus niet en zie je vaak nooit meer terug. Door bijvoorbeeld een nieuwsbrief aan te prijzen, je Twitter-account te promoten of door met regelmaat kennis te delen, kun je er voor zorgen dat 10-50% van de bezoekers regelmatig terug keren op je website. De kans is groot dat ze op een later moment alsnog met je in zee gaan.

Een website is niet gericht op lezen, maar op DOEN. De hoofdtaak van een webpagina moet direct duidelijk zijn. Maak elke webpagina voor één doel en maak dat doel EXTREEM zichtbaar.

We hebben het al vaak in onze artikelen genoemd, maar nog steeds zien we veel website waar het ontbreekt: de GEWENSTE ACTIE. Wat verwacht je van je websitebezoekers? Wat moet een bezoeker DOEN (na het lezen van je tekst)? Vaak is het contact opnemen in de vorm van bellen. Vaak zien we onderaan de teksten een LINK naar de contactpagina. Welke informatie haalt je bezoeker daar weg? Inderdaad je telefoonnummer! Maar het heeft hem/haar wel een klik gekost. Dat kan effectiever! Plaats je telefoonnummer onder aan de tekst, als onderdeel van de tekst (*dus niet slechts als footer, maar echt verwerkt in de tekst). Op deze manier houd je je websitebezoeker op de pagina waar hij/zij graag wil zijn en waar jij hem/haar graag wilt hebben en kunnen ze DIRECT contact met je opnemen.

Kortom, een ‘mooie’ website is niet voldoende. Vormgeving trekt de aandacht, maar het is de inhoud wat verkoopt. Voelt de klant zich begrepen? Weet jij waar je klanten wakker van liggen? Een TIP is om vragen te stellen in je webteksten. Vragen, waarvan je zeker weet dat bezoekers, met het probleem waarvoor jij een oplossing hebt, JA! zullen antwoorden. JA == positief en uit onderzoek en ervaring blijkt dat bezoekers vervolgens sneller tot koop overgaan bij hun eerste bezoek. Ze voelen zich begrepen! Zorg ervoor dat je website inhoudelijk die informatie bied, die klanten nodig hebben om een beslissing te nemen. Alleen dan doet een website wat hij moet doen: zorgen dat bezoekers klanten worden.

Meer weten over het thema:
‘van online bezoekers klanten maken’?

Volg de inspirerende training ‘Schrijven van Effectief Vindbare WEBteksten’.
Volg de training ‘Zoekmachine Marketing’ en behaal online rendement.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.