meer bezoekers seo
Leestijd: 5 minuten

Ontdek de kracht van LinkedIn

LinkedIn is een groot zakelijk netwerk met vandaag de dag meer dan 100 miljoen profielen en met ongeveer 3 miljoen gebruikers in Nederland. Ruim 50% van deze gebruikers zijn managers, directeuren dus beslissers. Met deze mensen willen we graag om tafel. Wanneer je naar hun kantoren belt krijg je de secretaresse aan de lijn die je niet zomaar wilt doorverbinden, maar vandaag de dag staat de persoon in kwestie op LinkedIn met zijn/haar gegevens. Gegevens als e-mailadressen, rechtstreekse telefoonnummers. LinkedIn is waardevol.

In dit artikel geven wij je vijf essentiële tips om meer uit LinkedIn te halen.

  1. Een helder doel voor ogen 

    Zorg ervoor dat het aanmaken van een LinkedIn profiel geen me-to-stap is. Bedenk goed van te voren waarom je LinkedIn inzet. Wat moet het je opleveren? Wanneer je geen helder doel voor ogen hebt mislukt onderweg alles en is elke minuut die je investeert in je LinkedIn profiel een verloren minuut. Een goed LinkedIn profiel heeft niets te maken met het aantal connecties. Een goed LinkedIn profiel kan al bestaan uit slechts 20-25 connecties, wanneer je daarmee je DOEL kunt bereiken. Als je LinkedIn inzet om kennis te vergaren, dan kan dat al met 20-25 personen, wanneer deze personen jou kunnen helpen met je vraagstukken. Wanneer je LinkedIn bijvoorbeeld inzet voor (meer) naamsbekendheid dan kan het handig zijn dat die groep connecties uit meer mensen bestaat. Laat je dus niet afschrikken door mensen die 500+ connecties hebben. Ook deze mensen zijn ooit gestart met 20-25 personen in hun netwerk. Nogmaals het belangrijk van te voren een helder doel voor ogen te hebben.

  2. Gebruik een aansprekende foto 

    Heel veel mensen hebben geen foto op hun LinkedIn profiel staan. Dit is een gemiste kans. LinkedIn is een sociale netwerk-website waarbij de persoon het gezicht is van het bedrijf. De bezoekers van je LinkedIn profiel zullen allereerst geïnteresseerd zijn in jou als persoon en dan pas in wat je doet/je bedrijf. Mensen willen graag zien met wie ze te maken hebben. Zorg voor een foto zonder teveel accessoires. Gebruik een zakelijk foto en niet een foto die op vakantie is gemaakt. Zorg dat je benaderbaar bent. Dus gebruik geen foto waarop je aan het bellen bent of met een telefoon/laptop in je hand staat. Geen foto gebruiken is exact hetzelfde als op een netwerkbijeenkomst rond te lopen met je jas over je hoofd.

  3. Optimaliseer je LinkedIn Profiel optimaal 

    Je LinkedIn profiel is veel meer dan je online CV of een overzicht van wie je bent en wat je doet. Het is belangrijk je LinkedIn profiel up-to-date te houden, door deze bij te houden en te voorzien van ontwikkelingen op jouw vakgebied. Het is altijd goed om extra informatie op je LinkedIn profiel te zetten. Het zijn niet alleen je klanten die je LinkedIn profiel bezoeken maar met name passenten. Een LinkedIn profiel valt of staat met een goed geschreven SUMMARY. Dit is een vrije tekst veld die door de meeste mensen leeg is gelaten omdat ze niet weten wat ze daar in moeten vullen. In dit artikel over de LinkedIn Summary gaan we hier dieper op in. Het is in de kern belangrijk dat je laat weten waar je iemand mee kan helpen. Belangrijk is om in de teksten zoekwoorden te gebruiken waarmee mensen zoeken naar jou en je expertise. Dit is belangrijk voor de interne zoekfunctie van LinkedIn en ook voor zoekmachines.

  4. Update regelmatig je Status Update 

    Het is belangrijk om regelmatig een Status Update te sturen. Een kort bericht zodat de mensen in je netwerk weten waar jij je mee bezig houdt. Advies is om minstens 1-2 keer per week je Status Update aan te passen. Niets neerzetten bij de Status Update is exact hetzelfde als op een netwerkbijeenkomst rond te lopen en niets zeggen.
    Wat zijn nu voorbeelden van Status Updates? – Laat weten waar je naar toe gaat. Een training, een seminar, een beurs. Op deze manier kun je mensen daar ontmoeten omdat je laat weten dat je daar bent. Tevens laat je je netwerk weten waar jij geïnteresseerd in bent.
    – Laat weten welk boek je aan het lezen bent, wellicht is dit boek ook interessant voor iemand uit je netwerk. Tevens geeft het aan waar je persoonlijke interesses liggen.
    – Deel kennis met je netwerk. Geef eens een TIP. We zijn allemaal erg goed in ons vak. Hoe kunnen we iemand helpen met de kennis waarover we beschikken. Neem een link op naar je website waar je de TIP verder uitwerkt.
    – Misschien organiseer je binnenkort een informatiemiddag of verzorg je een waardevolle/ interessante training. Laat dit, via de Status Update, weten aan je netwerk en vraag of ze het voort willen zeggen.
    – Neem in de Status Update een link op naar een interessant artikel of leuke VIDEO.

  5. Onderhouden van je netwerk 

    Het bouwen aan je netwerk is belangrijk. Minstens zo belangrijk is het onderhouden van je netwerk. Geef je netwerk aandacht. Iets wat je aandacht geeft groeit! Laat daarom met regelmaat weten waar jij je mee bezig houdt. Deel je kennis met je netwerk. Wees actief in groepen die passen bij jouw interessegebieden zodat je mensen kunt ontmoeten die deze interesse delen. Maar ook om vragen te beantwoorden om zo anderen te helpen. Je LinkedIn profiel moet niet slechts een teller zijn van het aantal connecties. Met een helder doel voor ogen is het een effectief netwerkplatform waar je relaties kunt opbouwen en kunt onderhouden. Blijf continue in contact met je netwerk. Blijf onder de aandacht.

BONUS – verwijs naar je LinkedIn profiel
Je kunt ervoor kiezen om vanaf je website een link op te nemen naar je LinkedIn profiel. Op deze manier kunnen mensen de moeite nemen om je toe te voegen aan hun netwerk. Op deze manier bouw je passief aan het vergroten van je zakelijk netwerk. Zo kun je ook onderaan je e-mailbericht een link opnemen naar je LinkedIn profiel.

Heb jij nog een SUPER TIP om meer uit LinkedIn te halen? Plaats hieronder je reactie.

Arjan Vos - iVendo Marketing

Arjan is oprichter en eigenaar van iVendo Marketing. Hij is gespecialiseerd in online marketing en online verkoop. Sinds 2002 helpt hij organisaties met het effectief en doelgericht inzetten van de mogelijkheden die internet biedt. Zijn grootste passie is het delen van kennis die mensen inspireren, motiveren en activeren om het maximale uit hun onderneming te halen.

Meer over – Volg Arjan op Twitter: @arjanmvos en Google+

Comments are closed.